Алік Шпилюк: "Підтримки нових проектів може і не бути"

Увійти через
Реєстрація
 
Алік Шпилюк: "Підтримки нових проектів може і не бути"
 
Новини: Алік Шпилюк: "Підтримки нових проектів може і не бути"

Незабаром стартує ювілейний 5 Одеський Міжнародний Кінофестиваль, тому портал kino-teatr вирішив особисто зустрітися з арт-директором фестивалю Аліком Шпилюком та безпосередньо у нього з'ясувати, чого варто очікувати. Тим більше, що цього року держава не виділила грошей конкретно на фестиваль, і організаторам довелося шукати фінансування проекту самостійно. Добре, що підтримку фестивальному руху, в тому числі і ОМКФ, вирішили надати більше 80 міжнародних представників відомих кінофестивалів.
 
- Яка програма ювілейного 5 Одеського Міжнародного Кінофестивалю?
 
- Насправді ми не збиралися нічого міняти, маємо намір показати тільки все найкраще, що за 4 роки набралося і напрацювалося, тому найголовніші частини фестивалю залишаться тими ж - Міжнародний та Український конкурс. Буде традиційний показ на Потьомкінських сходах, що є ще й візитною карткою фестивалю. Цього року це фільм Хічкока «Шантаж». Буде річна кіношкола і вся професійна кіносекція, конкурс пітчинг-проектів, WORKINPROGRESS. Єдине, що ми оголосили, враховуючи наші реалії, - хочемо показати програму «Шлях до свободи» (Waytofreedom). У ній будуть представлені фільми, в яких трактується роль громадянського суспільства на шляху набуття народом або державою свободи. Безумовно, тут будуть і українські фільми, які знаходяться на стадії завершення. Деякі вже готові, але ми поки не оголошуємо програму і, сподіваємося, вона буде цікавою, і припускаємо, що буде безкоштовною.
 
- Наскільки популярний зараз конкурс пітчингів?
 
- Пітчинг, особливо на ОМКФ, є важливим для молодих кінематографістів, особливо в умовах передбачуваного зменшення державної підтримки, і це безпосередньо пов'язано з подіями, що відбуваються в країні. Стане відомо про розмір допомоги від держави вже незаюаром, але очевидно, що вона буде менше, ніж у минулі роки. І тому ще більш актуальним для кінематографістів є пошук альтернативних джерел фінансування, в тому числі закордонних. Враховуючи те, що на ОМКФ приїжджає дуже багато іноземних професіоналів, а також те, що кілька тижнів тому була задекларована ініціатива підтримки фестивалів, особливо Одеського, оскільки він практично першим в цьому списку, з боку інших міжнародних фестивалів, ми очікуємо тим паче підвищеної уваги зарубіжних професіоналів.
 
- В принципі і в спокійну годину державної підтримки, напевно, недостатньо для підтримки проекту?
 
- Так, недостатньо, а сьогодні незрозуміло, яка взагалі сума буде виділена. Проекти вже знаходяться на стадії виробництва, і навіть якщо сума буде виділена, то вона очевидно піде на завершення тих проектів, які вже запущені. Не хочу бути песимістом, але боюся, що підтримки нових проектів може і не бути, у всякому випадку вона буде менша за попередню.
 
- У такому разі чи є майбутнє в українського кіно?

 
- Безумовно, адже незабаром стартує «Трубач» Анатолія Матешко, потім «Синевир», ще й «F 63.9 Хвороба кохання», які з моєї точки зору повинні залучити і глядацьку увагу. З кожним роком українських фільмів випускається все більше, і багато з них виходять в прокат.
 
- Ви вважаєте, що вони можуть стати масовими, і їх будуть показувати в прайм-тайм?
 
- До цього потрібно прагнути, безумовно, але це важка праця - конкурувати з такими розвиненими машинами, як Голлівудська, навіть Європі непросто. У країнах з розвиненою кінематографією практично тільки Франції вдається боротися. Але підсумки останніх кількох років говорять, що в українського кіно є потенціал, найголовніше, щоб кіноіндустрія працювала, і не припиняли знімати.
 
- Яке в такому разі має бути освіта у людей, чи можуть вони навчитися знімати у вашій кіношколі?
 
- Це літня кіношкола, і вона надає можливість молодим кінематографістам обмінятися досвідом і почути щось нове, що в процесі їх навчання у ВНЗ не завжди вдається.
 
- Тобто в школі дається більше практики?
 
- Це не навчальний процес як такий, просто можливість розширити горизонти того, що можна дізнатися, додаткова можливість проявити себе, поспілкуватися з людьми, з якими інакше не поспілкуєшся, крім того, коли багато творчих людей перебувають разом, і для цього є відповідна атмосфера, то вона безумовно підживлює, люди якби варяться всі разом в творчому «бульйоні».
 
- А було таке, що на підставі цього творчого бульйону народжувався новий проект?
 
- Щодо цього не можу точно сказати, поки що ми отримуємо тільки якісь маленькі фільми, зняті на враженнях від того, що відбувалося, але це більше схоже на аматорство. Ні, я не думаю, що вже є проекти, але з іншого боку є професійні проекти, які виникли у зв'язку з тим, що на фестиваль за ці 4 роки приїжджало багато відомих професіоналів з ​​усього світу, і це природно народжувало якісь міркування, скажімо, новий проект Нани Джерджадзе, який був знятий в Одесі. Це пов'язано з тим, що вона була на фестивалі, знайшла там однодумців, і будемо сподіватися, що незабаром на нашому фестивалі ми цей проект побачимо.
 
- А ви не хотіли б викладати і поділитися досвідом у своїй же кіношколі?
 
- У мене було багато пропозицій викладання, але, чесно кажучи, я не людина-викладач, я радше людина, що вбирає. Але, напевно, я міг би щось розповісти початківцям кінематографістам, але я егоїст-кіноман, для мене важливіше дивитися кіно.
 
- Після стількох переглянутих фільмів ви все одно продовжуєте їх відвідувати, дивитися з таким же задоволенням?
 
- Я завжди йду на фільм з відчуттям очікування, не завжди воно виправдовується, але радість від зустрічі зі справжнім високим мистецтвом залишилася. Не всім так пощастило з роботою, але у мене вийшло так, що кіно було хобі ще з підліткового віку, і так щасливо склалося, що воно стало моєю професією.
 
- Чи є у вас на даний момент потенційні призери фестивалю?
 
- По-перше, у нас є дві конкурсні програми - міжнародна й українська. Українські фільми практично всі ми бачили, і їх для показу в конкурсі буде традиційно відбирати селекційна комісія, що складається тільки з професійних кінокритиків. Фільмів українських, на жаль, не так і багато, але ми хочемо показати тільки найкраще. І вони або вже готові, або будуть готові до фестивалю, тому говорити про те, який з них має більше шансів на перемогу, не зовсім етично. Що стосується зарубіжної програми, то у нас теж є свої намітки і деякі фільми, які напевно будуть в програмі, і вони нам подобаються. Але поки ми їх не оголошуємо, це буде зроблено традиційно, за місяць до фестивалю на прес-конференції. Це корпоративна таємниця.
 
- Але, безумовно, ви знаєте, які саме візьмуть участь?
 
- Я знаю якусь частину, у нас вже, можна сказати, зібрано 2/3 програми, і є ще величезна кількість фільмів. Ми щодня отримуємо по кілька нових картин, які надсилають на селекцію, крім того, ми їздимо на фестивалі. Найбільший фестиваль - це Каннський в травні, і досвід підказує, що саме на ньому добирається величезна частина найсвіжішого і найцікавішого матеріалу.
 
- Ви відвідували багато, якщо не всі кінофестивалі, які у них особливості?
 
- Берлінський фестиваль відрізняється соціальною спрямованістю, більшою політизованістю, іноді на шкоду мистецтву, він у першу чергу спрямований на вирішення соціальних питань за допомогою кінозасобів. Каннський фестиваль традиційно більш художній, більш розслаблений, при цьому більш бізнесовий, до того ж, Каннський кіноринок дуже великий і, власне, саме сюди привозять фільми зі всього світу.
 
- Фільми, які беруть участь у Каннському кінофестивалі, - вони вже були показані десь?
 
- Ні, за термінами частина фільмів може потрапити в прокат або потрапляє на інші фестивалі, але залишаються деякі, які ми можемо зберегти для українського глядача до липня. На Каннському фестивалі всі фільми нові, і ще не встигають потрапити в український прокат.
 
- Чому приз «Золотий Дюк» у Міжнародному конкурсі віддають глядачі?
 
- Ми позиціонуємо фестиваль як глядацький, і тому вже 2 року головний приз «Золотий Дюк» в міжнародному конкурсі дійсно визначається за допомогою глядацьких симпатій, голосування.
 
- Що потрібно для того, щоб отримати головний приз?
 
- За 2 останні роки, протягом яких він вручався, перший раз він не збігся з вибором професійного журі. І при цьому обидва фільми - і той, який визначило журі як переможця, і той, який вибрали глядачі, були дуже емоційними. А минулого року ці два вибори збіглися - і глядачі, і журі віддало головний приз фільму «Географ глобус пропив». Непросто зрозуміти, чому цей фільм задовольнив і професіоналів, і глядачів. Напевно, тому що в ньому все правильно і гармонійно. Головне, це здатність апелювати до душі і серця глядачів, а якщо це ще й професійно зроблено, тоді ти апелюєш і до професійних смаків членів журі. Іноді і це можливо, але це важко.
 
Спеціальною подією, безпосередньо пов'язаною з Україною, є ретроспектива «Забуті шедеври», для участі в якій були відібрані 5 українських фільмів. Саме їх кінокритики і кінознавці України вважають гідними зразками українського кіно ХХ століття: «Два дні»,«Суворий юнак», «Дорогою ціною», «Нудьги заради», «Дика любов».

Elen Voynova 28 березня 2014
Коментарі
 
Ім’я
24 квітня 2017
Ваш коментар
Якого кольору трава?
 
помаранчевого
чорного
Червоного
Синього
Коричневого
Зеленого

Підписатися на обговорення

популярні інтерв'ю

Сестри Перрон: Як вижити в будинку із привидами

Андреа і Сінтія Перрон - старша і одна з молодших сестер, яким довелося виживати в справжньому будинку з привидами. Саме їх історія лежить...

24 липня 2013

85
42679

Баррі Зонненфельд: "Люди в чорному 3" мають найкраще 3D

Напередодні виходу у всіх сенсах фантастичної комедії «Люди в чорному 3» режисер Баррі Зонненфельд давв ексклюзивне інтерв'ю кращому...

13 травня 2012

79
15562

Віра Фарміга: Я вивчала демонологію заради "Закляття"

Актриса Віра Фарміга напередодні прем'єри містичної картини "Закляття", заснованої на реальних подіях, розповіла про свій досвід...

17 липня 2013

104
14959

Грег Хедсон:Схожого на "Морський бій" раніше не знімали

Ветеран війни в Іраку, який втратив на полі бою обидві ноги, Грегорі Д. Хадсон розповів кращому українському кінопорталу kino-teatr.ua про...

26 квітня 2012

112
14392

Марина Петренко: "Джентльмени удачі" - чесний фільм

За пару місяців до виходу римейку культової радянської комедії «Джентльмени удачі», яким зайнявся Тимур Бекмамбетов, виконавиця головної...

26 жовтня 2012

109
14164