Феномен "Твін-Пікс" в дії, або чому фільми Девіда Лінча стають культовими - рецензія на фільм Малхолланд Драйв

Увійти через
Реєстрація
 
Феномен "Твін-Пікс" в дії, або чому фільми Девіда Лінча стають культовими
 
Фільм "Малхолланд Драйв"
Останній фільм Девіда Лінча "Малхоланд драйв", який більшість критиків назвала одним з найкращих фільмів 2001 року, а американська кіноакадемія несправедливо залишила без жодного "Оскару", став черговим культовим фільмом культового режисера. Вже кілька місяців тривають його обговорення у тусовках та на спеціально створених інтернет-форумах. Одні вважають фільм свідоцтвом творчої кризи, інші черговим доказом винятковості самого Лінча. Але всі, хто подивився цей фільм, неодмінно бажають висловитись з цього приводу.
Отже, чому фільм викликає так багато розмов?
По-перше мабуть тому, що у будь-якого непідготованого глядача після першого перегляду складається досить стійке враження, що він нічого не зрозумів. Але це враження не зовсім вірне, щось він таки зрозумів. І він біжить до своїх друзів, які вже подивилися фільм, або (у разі відсутності таких) примушує когось подивитись і ділиться своїми міркуваннями з приводу того, що ж таки відбувається у фільмі.
А історія така. Гарна брюнетка (Лора Херрінг) їде в лімузині по нічному шосе. Чоловіки на передньому сидінні, погрожуючи пістолетом, пропонують їй вийти, мабуть, не з добрими намірами. Тут "бах!" - аварія. В лімузин на швидкості урізається інша машина. Всі гинуть крім брюнетки, вона неушкоджена, але втрачає пам'ять. Вона забрідає у одну з голівудських квартир саме тоді, коли володарі залишають її, їдучи у тривалу поїздку. У цей самий час до Лос-Анжелесу прибуває небога хазяйки квартири - "барбіподібна" білявка Бетті (Наоми Уотс). Бетті приїхала до Голівуду з Канади, щоб стати знаменитою актрисою. Вона свіжа як травнева троянда, привітна, ввічлива і подобається всім з першого погляду. Бетті знаходить у квартирі своєї багатої тітки брюнетку, яка називається Ритою, але потім зізнається що то не її справжне ім'я, а справжнього вона не пам'ятає. Рита має при собі сумку з великою сумою грошей та величезний синій ключ нестандартної форми, але ці речі ні про що їй не говорять. Бетті вирішує допомогти Риті повернути пам'ять. Паралельно вона розпочинає свою кар'єру у Голівуді і з першого прослуховування справляє надзвичайне враження на режисера та знімальну групу. Рита згадує одне імя - Дайон Селвін. Дівчата дізнаються, де мешкає Дайон, і знаходять у помешканні напіврозкладений жіночий труп. Далі дівчата стають коханками, відвідують дивний театр "Сіленсіо" та знаходять синю коробочку, до якої підходить синій ключ.
Після цього все становиться з ніг на голову: з'являються ті самі дівчата але з іншими іменами, герої з першої частини міняються місцями і функціями. Стає незрозуміло: де реальність, а де сон, для чого введені герої, які нібито зовсім не мають відношення до сюжету, але виглядають дуже значущими, і, нарешті, що ж це за синя коробочка та сині ключі, яких вже два.
Все це примушує багатьох подивитись фільм ще раз без будь-яких відволікань, сумлінно досліджуючи кожний фрагмент, щоб не пропустити ніяких знакових подробиць і дістатися до розв'язки.
А розв'язка проста: на початку фільму починається сон однієї з дівчат і триває на протязі всієї першої частини. Сон - це мрія Дайон, якій в реальному житті не поталанило: режисери не в захваті від її здібностей, в неї нема багатих та впливових родичів, її залишає коханка, яка до того ж і обійшла її у кар'єрі. Дайон неврастенічна, не впевнена в собі і їй важко спілкуватися з людьми. Наприкінці фільму вона кінчає життя самогубством. Ця реальність проривається в її ж сон, коли дівчата знаходять жіночий труп, тобто дівчина-мрія бачить свій труп свого реального прототипу.
Але на відміну від реальності уві сні Дайон-Бетті удачлива, гарна, впевнена в собі, всі закохуються в неї з першого погляду і її коханка (уві сні дівчина без пам'яті) безпорадна і цілком залежить від Бетті.
Сюжет, як бачите, простий. Хто з нас не мріяв одного разу заснути і прокинутись іншою людиною? Щоб знайти розв'язку, треба лише уявити, що кіноплівку з нормальним послідовним фільмом було порізано на шматки, які потім були поєднані у довільному порядку. Треба лише знайти місця поєднання і переклеїти по новому.
Та чомусь все одно тривалий час після перегляду здається, що ти чогось не втямив.
Хто наприклад та підстаркувата пара, що ніби-то вилізла із синьої коробочки? Хто загадковий ковбой? Хто ті двоє хлопців, що розмовляють у закусочній? Хто ота страшна істота, схожа на бомжа або на прибульця з того світу? І чому саме її образ з'являється у кінці фільму? Що робить тут загадковий карлик із "Твін піксу"?
Але кожний шанувальник творчості Лінча скаже вам, що все це традиційні його персонажі. Тобто вони можуть бути різними у різних фільмах, можуть бути, як з'ясувалося, і однаковими (карлик), але задача у них одна. Через введення цих героїв Лінч намагається розказати про існування паралельних світів, про прихований взаємозв'язок речей, про можливу ілюзорність реального світу і реальність ілюзорного. Незрозумілі предмети (синя коробочка, ключ) є дверима у паралельний світ, а дивні люди його мешканцями. Квінтесенцією ідеї Лінча є театр "Сіленсіо", де нема інструментів, але запис створює дуже реалістичну ілюзію. Ви можете думати, що живете в реальному житті, а насправді це вам лише ввижається, ніби хоче сказати Лінч.
Але крім втілення авторського задуму, таємничі герої мають неабиякий комерційний ефект. Навіть ті, хто вже напам'ять знає усі "заморочки" Лінча, із задоволенням споживають ці засоби нагнітання тривожної атмосфери. Відчуття, що ось-ось щось має відбутися, примушує дивитись фільм затаївши подих.
Але крім містифікацій, що дають привід для ломання голови, у фільмі "Малхоланд драйв" є ще й інші привабливі якості. По-перше - це чудова професійна гра актрис. Наомі Уотс (серіал "Мисливці за сновидіннями", фільми "Невідомі особи", "Ліфт", "Дівчина на танку", "Чесна куртизанка") за роль Бетті і Дайон багато хто пророкував "Оскара" за найкращу жіночу роль. І, хоча Наомі не отримала нагороди, глядачі віддають їй належне за виконання такої складної ролі, а вірніше двох різних ролей. Деякі необізнані глядачі мали сумнів чи дійсно цих двох жінок грає одна й та ж актриса. Особливо вражають сцени прослуховування Бетті на кіностудії та сцена кохання двох жінок. Друга актриса Лора Херрінг добре відома глядачам за серіалом "Сансет бич" теж досить переконлива в ролі Рити та Каміли. Картина має стильне кольорове рішення, костюми та саундтрек з музикою Анджело Бадаламетті.
Все це вражає ще більше, якщо дізнаєшся, що фільм з першу планувався як серіал. Девід Лінч зняв ТВ-пілот серіалу для американського каналу АВС, але після перегляду пілоту телеканал відмовися від фінансування та подальшого показу цього серіалу. Лише через рік французькі продюсери з Canal Films перекупили права на цей фільм, додавши 7 мільйонів на переробку пілота на повноцінне кіно. Цим і пояснюється таке довге та підробне смакування подій у перший частині фільму і блискавичне їх розгортання у другій. Для першої майже повністю був використаний відзнятий серіальний пілот, а друга дописана Лінчем як для фільму.
Але від цього фільм навіть набуває деякого шарму. І, хоч, як вже згадувалось, несправедливо не отримав жодного "Оскару", був відмічений іншими престижними нагородами. Фільм отримав приз за найкращу режисерську роботу на фестивалі в Каннах у 2002 році, а також приз "Сезар" як кращий зарубіжний фільм 2001 року.
Рецензія на фільм Малхолланд Драйв 1  
Аліса Сова 07 січня 2006
Коментарі
 
Ім’я
26 лютого 2017
Ваш коментар
Скільки ніг у дельфіна:
 
шість
Жодної
Чотири
Вісім
Дві
П’ять
девять

Підписатися на обговорення
Оцінка автора
7 Рейтинг
фильма
Всього оцінок: 3