50 років Полу Томасу Андерсону


50 років Полу Томасу Андерсону

 Пол Томас Андерсон – велика фігура в сучасній кіноіндустрії, лідер американського незалежного кіно і простий глядач, який не цурається будь-яких жанрів цього мистецтва. За більш ніж тридцятилітню кар’єру він зняв  всього вісім повнометражних фільмів, кожен з яких здобував визнання у глядачів та критиків. Єдиний сучасний американський режисер, який отримав нагороди Канського, Берлінського та Венеціанського фестивалів.

Народився Пол Томас Андерсон 26 червня 1970 року в Лос-Анджелесі, в сім’ї актора Ерні Андерсона та Едвіни Ґаф, тому він з дитинства захопився кіно. Почав знімати відео на відому 8-мм кінокамеру ще у дванадцять років, а після коледжу поступив у кіношколу при Нью-йоркському університеті, де провчився всього кілька днів. «Я зайшов до класу, а викладач сказав: "Якщо тут хтось хоче писати сценарій "Термінатора 2", краще вам відразу вийти за двері". Він ніби сказав: "Ми тут серйозними фільмами займаємося". "Термінатор 2" - це взагалі відмінне кіно.» - з такими думками майбутній режисер покинув навчальний заклад, а на зекономлені гроші зняв короткометражку «Історія Дірка Діґґлера». У коледже він ходив на заняття Девіда Фостера Воллеса - класика сучасної літератури, з яким у нього склалися приятельські відносини, і який мав чималий вплив на подальшу сценарну творчість Андерсона. Після Санденівського визнання його наступної короткометражки «Цигарки і кава», Пол Томас Андерсон приступив до створення свого першого повнометражного фільму.

  «Подвійна ставка», або «Фатальна вісімка» з майбутніми зірками Джоном Сі Райлі та Ґвінет Пелтров дебютувала на Канському фестивалі в програмі «Особливий погляд», де картина отримала схвальні відгуки. З першого свого фільму Андерсон починає вивчати згубний вплив різних американських сфер діяльності на людину. В «Вісімці» режисер зачіпає тему грального бізнесу, який дуже популярний в США. Бізнесу, який подають людям як моментальне здійснення Американської мрії, за якою люди відправляють у Новий світ. Також, починає досліджувати вплив батька (наставника) та жінки на головного героя, апогеями чого стануть фільми «Майстер» і «Примарна нитка». Перший успіх прийшов до Пола Томаса Андерсона після прем’єри картини «Ночі в стилі буґі», де сценарист торкнувся ще однієї надприбуткової індустрії американського суспільства – порно. Фільм, який виріс з його першої короткометражки, нахвалювали всі, а режисер і актори цього проекту отримали перші номінації на Оскар (Андерсон за Найкращий сценарій, а Джуліанна Мур і Берт Рейнолдс за Найкращі ролі другого плану). 

 

 Далі була «Магнолія» - найкращий фільм в кар’єрі Пола Томаса Андерсоні, зі слів самого режисера. Тригодинна мозаїка про батьківство, кохання і прощення без виразного початку та кінця, яка переплітається з такими цінними американцям речами, як – телебачення, слава і гроші. Три номінації на Оскар, Золотий Ведмідь Берлінського кінофестивалю і Золотий глобус за роль другого плану Тома Круза, яку критики назвуть однією з найкращих в кар’єрі актора, підтверджують слова самого режисера. Режисер пообіцяв, що наступний його фільм триватиме не більше 90 хвилин, а через три роки світ побачив «Кохання, що збиває з ніг». Андерсон, переглянувши «Великого тата» 1999 року, захотів попрацювати з Адамом Сендлером, який вчергове підкреслив вміння Пола працювати з  акторами (єдина номінація Сендлера на престижний Золотий глобус серед безлічі Золотих малин).

 

  «Кохання, що збиває з ніг» побачив Деніел Дей-Льюїс, який захотів попрацювати з Андерсоном. Тому сценарій «Нафти» писався спеціально під актора, і він - не підвів, видавши одну з найкращих ролей в історії кіно. Фільм про жорстокість американського капіталізму, який в оригіналі носить назву «Проллється кров», отримав вісім номінацій на Оскар, чимало фестивальних нагород і входить у різноманітні списки найкращих, а багато людей назвуть його вершиною творчості Пола Томаса Андерсона. Після підкорення вершини, Андерсон підняв свій погляд вверх і звернув увагу на релігію. «Майстер» - стрічка про релігійний культ, під яким сценарист, майже не маскуючи, показав саєнтологію - суто американську віру. Режисер, який захищає аналоговий метод зйомки фільмів у безвиграшній війні з цифрою, вперше з 1996 року використав широкоформатну 70-ти мм плівку, через три роки цей експеримент повторить Квентін Тарантіно у «Мерзенній вісімці». Три головні актори отримали номінацію на Оскар і Золотий глобус, а режисер забрав Срібного лева Венеціанського кінофестивалю за найкращу режисерську роботу.

  

 У 2014 році виходить картина «Вроджена вада» з Хоакіном Феніксом в головній ролі. Заплутаний комедійний детектив занурює глядача у епоху гіппі та пізнання людьми наркотичних речовин. Черговий масштабний погляд режисера на важливий період в історії американської культури, за який він отримав свою четверту номінацію на Оскар за Найкращий сценарій. Хоча події «Примарної нитки» й відбуваються в Лондоні, відчуття впливу саме американського післявоєнного періоду з його збагаченням і розкішшю пронизує картину. Фільм, де режисер знову признається у своїй любові до минулого, отримав шість номінацій на Оскар, в тому числі і за Найкращу чоловічу роль Деніела Дей-Льюїса, який після виходу стрічки оголосив про завершення кар’єри. 

 

  Пол Томас Андерсон – режисер і сценарист, який навчився свого ремесла, споглядаючи фільми Роберта Олтмена, Мартіна Скорсезе, Орсона Веллса і Стенлі Кубрика, вже вписав своє ім’я в історію кінематографа, але зупинятися не збирається. Йому всього 50 років, що зовсім мало для режисерської кар’єри, тому сподіваємося ще не один раз насолоджуватися його творінням на великому екрані.

Stefurak 26 червня 2020
Like

Ім’я:
07 серпня 2020
Ваш коментар

популярні статті


Рухи, сліди та узи Рухи, сліди та узи

Фестиваль LINOLEUM оголошує конкурсну програму 2020 року

16 липня 2020 0 1113
Bouquet Kyiv Stage-20: прем’єри, учасники, нові проекти Bouquet Kyiv Stage-20: прем’єри, учасники, нові проекти

У фокусі третього фестивалю високого мистецтва – українські митці й Голос у всіх його проявах

07 серпня 2020 0 85