Чим багата наречена?


Чим багата наречена?
Нізащо не здогадаєтеся! А Центр Довженка продовжив на цілих чотири фільми свою блискучу Oldschool2.
Місця під Каневом настільки мальовничі, що протягом десятиліть привертали режисерів всіх можливих поколінь. Найдавніше, а нині тихо вмираюче село Бучак на березі Канівського водосховища за останнє кіно-століття через свої містичні пейзажі і просто неймовірний в цих місцях Дніпро бачило безліч різноманітних кіногруп: крім авторів досить великої шевченкіани, тут знімали свої кращі картини Юрій Іллєнко («Вечір напередодні Івана Купала»), Андрій Тарковський («Іванове дитинство»), Микола Рашеев («Бумбараш»), Юлія Солнцева («Легенда про море») ... Список цей можна продовжувати і продовжувати, але - що цілком, втім, зрозуміло - мало хто сьогодні згадує про радянського класика і шестиразового володаря Сталінської премії Івана Пир'єва. Після цілком «правильних» і строго ідеологічно вивірених картин з виразними назвами «Конвеєр смерті» (1933) і «Партійний квиток» (1936) - Пир'єв раптом вирішує кардинально змінити стилістику і зняти так звану «музкомедію» на колгоспну тематику, яка склала йому згодом славу, вступивши в своєрідне заочне змагання з іншим радянським музичним комедіографом - Григорієм Александровим. Але якщо Александров, який побував в Голлівуді, лише вельми талановито адаптував до сучасної йому сталінської дійсності заокеанські досягнення жанру, то Іван Пир'єв, який від гріха подалі  прибув для зйомок «Багатої нареченої» (1937) зі столиці в Україну, увійшов в історію кіно насамперед як автор безпрецедентного жанру «колгоспного мюзиклу».
Отже, в якомусь українському колгоспі настає гаряча пора збору рясного (а як інакше!) врожаю. Молодий ударник-тракторист Павло Згара (Борис Безгін), який приїхав на жнива, збирається одружитися з місцевою красунею Маринкою (Марина Ладиніна). Але в плани щасливих наречених вклинюється третій - підступний рахівник-інтриган Ковинько (Іван Любезнов), який будує свої корисливі плани на заявлене в назві багатство нареченої. Так ось - складається воно з трудоднів (саме ними обчислювали тоді продуктивність колгоспної праці)! У Маринки їх цілих 400 (що обіцяє всілякі блага), але неохайний бухгалтер, бажаючи розладнати щастя молодих, підло виправляє цифру на 100! Не може ж стахановец одружитися на ледащо!
Все, звичайно ж, закінчиться добре, але за цей свій перший опус в новому для себе жанрі Пир'єв спочатку обласканий ні владою, ні критикою не був. Мало того - чиновники будували режисерові усілякі підступи, аж до не відпуску бензину і невиплат групі, а критика інкримінувала автору осміяння самої ідеї колгоспу. Дехто навіть примудрився розшукати в картині український націоналістичний ухил (!), І тільки особисте втручання Вождя народів зумовило її подальший глядацький успіх. Проте, «Наречена» і до цієї пори благополучно зберегла свою своєрідну - нехай і досить варварську - привабливість. Залишилися чудові краєвиди з нескінченними полями, на яких натхненно трудяться десятки колгоспниць і військовим строєм рухаються безбожно чадячі залізні коні-трактора. Залишилися пісні тандему Дунаєвський - Лебедєв-Кумач, що на довгі роки стали незаперечною радянською класикою. Залишився чудовий - і дуже український! - набір типажів (про яку-небудь серйозну акторську гру в несерйозному за визначенням жанрі годі й казати) і грубувато-примітивний гумор ситуацій. І цікавість спостереження, як «методом тику» зароджувалися норми майбутнього такого важливого для ідеології стилю. Та й, врешті-решт, просто радість за головних героїв ...
Залишається лише порадити всім, хто зацікавився феноменом Бучака, подивитися прекрасний фільм Олега Чорного «Голлівуд на Дніпрі». А Центру Довженка якомога довше продовжувати настільки чудовий цикл.
Фабрика соцреалізму
Українське кіно 1930-х. Продовження
2 квітня Багата наречена. 1937. Іван Пир'єв
9 квітня Велике життя. 1937. Леонід Луков
16 квітня Том Сойєр. 1936. Лазар Френкель, Гліб Затворницький
23 квітня Кубанці 1940. Матвій Володарський, Микола Красій
Алексей Першко 05 квітня 2019
Like

Ім’я:
04 квітня 2020
Ваш коментар

популярні статті


Що в кіно? Прем'єри тижня (12-18 березня) Що в кіно? Прем'єри тижня (12-18 березня)

Супергерой Він Дізель, Піноккіо та інші новинки прокату.

11 березня 2020 0 1264
Україна вражала Україна вражала

На 70-му Берлінському міжнародному кінофестивалі Berlinale

05 березня 2020 0 808
«Українська весна» в столиці Європи «Українська весна» в столиці Європи

Оголошено програму фестивалю українського кіно у Брюсселі

05 березня 2020 0 807
Українське кіно під загрозою Українське кіно під загрозою

Офіційне звернення кіноспільноти

20 березня 2020 1 619
 Претенденти на 4-ту Дзигу Претенденти на 4-ту Дзигу

Оголошено список номінантів на Четверту Національну Кінопремію "Золота Дзиґа"

18 березня 2020 0 615