Щоденники "Молодості". День п'ятий

Увійти через
Реєстрація
 
Щоденники "Молодості". День п'ятий
 
Новини: Щоденники "Молодості". День п
В основі розкладу кінопоказів на «Молодості» завжди лежить вибір, і вибір непростий. Часто доводиться розриватися між декількома важливими сеансами, зрештою чимось жертвуючи. Ось і цього року довелося проігнорувати більшість учасників конкурсного відбору, щоб не втратити можливості передивитися тріумфаторів світових фестивалів, які так нечасто потрапляють до України. На п'ятий конкурсний день совість таки взяла вгору, і честь стати першим фільмом повнометражної міжнародної програми випала ізраїльській «Принцесі».
Адар, 12-річна хлопчакувата дівчинка живе у тісній квартирі з мамою Альмою та молодим вітчимом Міхаелем. Ці троє співіснують у досить нетрадиційний спосіб: Адар часто спить у ліжку із Альмою та Міхаелем. Доки Альма працює, близькі взаємини Адар із вітчимом набувають темних відтінків, включаючи рольові ігри зі зміною статі, які перетворюють фантазію на наругу. Коли домашній побут Адар стає чимдалі нав’язливішим, вона починає шукати допомоги зовні, та виявляється, що вона мусить потоваришувати з Аланом, дуже схожим на неї безпритульним хлопчиком, для того, щоб впоратися з цією проблемою.
Так уже склалося, що світова громадськість делікатно обходить стороною тему інцесту, зачіпаючи її лише у виняткових ситуаціях. Воно й недивно: фізичний контакт між кровними родичами сприймається людиною як щось шокуюче, аморальне, таке, що суперечить сучасним уявленням про цивілізацію. Ще складніше доводиться кінематографістам, адже витримати тонку грань, що розділяє важливе висловлювання від безпардонної спекуляції на соціальній проблемі, вдається не кожному режисерові. Тільки лиш за це «Принцесу» можна зарахувати до безумовних знахідок «Молодості», хоча її переваги одним лише почуттям смаку не обмежуються.
Замість того, щоб прямолінійно наштовхувати глядача на думку про аморальність інцесту, режисер веде за собою в матерії тонші: головна героїня Адар знаходиться на порозі дорослішання, у якомусь сенсі навіть сексуальної самоідентифікації, і її близькі стосунки з вітчимом раптом перестають здаватися такими вже безневинними. Тут важливо акцентувати увагу на тому, що, по суті, фільм зовсім не про інцест, термінологічно це іменують інцухт (статевий контакт між родичами, не пов'язаними прямою спорідненістю), і така ось делікатність помітна у всьому. «Принцеса» балансує на межі реальності та фантазії: найкращий друг героїні насправді ніщо інше, як чоловіче «Я» Адар; дівчинку лякає дорослішання і пов'язані з цим зміни в організмі, а батьки своїми «вільними» поглядами на виховання остаточно її дезорієнтують. Зрештою, коли вітчим насильно штовхає героїню до сексуального контакту, а мати при цьому відмовляється у це повірити, сприймаючи все за банальні дитячі ревнощі та нестачу уваги, чоловіче «Я» раптом зникає й Адар приймає болісну правду. Тут не буде глибинних моральних уроків, лише потворна реальність. Принцеса раптом зрозуміє, що казка відтепер і назавжди закінчилася.
Казка закінчилася і для глядачів «Молодості», коли на фестивалі показали розрекламованого «Гетьмана» – українську прем'єру про невідому сторону життя великого полководця Богдана Хмельницького.
«Гетьман» – це художнє осмислення складної особистості Богдана Хмельницького і драм його життя в контексті національно-визвольної війни українців у середині XVII сторіччя й побудови Козацької держави. Одна з основних сюжетних ліній відкриває для глядача Хмельницького не тільки як гетьмана і полководця, а й підіймає завісу, що приховує його особисте життя та непрості стосунки з коханою жінкою.
«Поява нового українського кіно сьогодні – це завжди свято» – сказав перед сеансом Андрій Халпахчі, і з ним важко не погодитися. Так, це свято, тільки в даному випадку свято безрадісне, навіть печальне, хоч як би це не було парадоксально.
Потрібно мати неабияку сміливість, щоб замахнутися знімати про Хмельницького в ігровій формі: тут або масштабний епос, або гроші на вітер. «Гетьмана» знімали за оригінальним сценарієм Віктора Веретеннікова (він же генеральний продюсер картини), чия «оригінальність» полягає в розкритті особистого життя полководця. Тобто, історичні події стають фоном для драматичної історії кохання Богдана та Гелени, гордої полячки, чий батько за сюжетом був військовим товаришем Хмельницького. У результаті «Гетьман» провалюється на обох фронтах: історична частина подана поверхово і, що найгірше, бідно (бюджету в 12 мільйонів гривень вистачило на двійко погано поставлених батальних епізодів і надто аскетичні декорації), а любовна лінія складається із класичних кліше та загалом погано розіграна. Навіщо тоді знімали? А Бог його знає. Втім, самовпевненості фільму не позичати: все дійство триває нестерпні дві години, причому особливою формою тортур стає акторська гра сина режисера в ролі (ви тільки уявіть собі) сина Хмельницького. Так що любов тут якщо й була, то тільки до самих себе.

Сергей Задко 30 жовтня 2015
Коментарі
 
Ім’я
20 травня 2019
Ваш коментар

Підписатися на обговорення

популярні статті

Що в кіно? Прем'єри тижня (25 квітня - 1 травня)

"Месники" та інші новинки прокату.

25 квітня 2019

0
445

Що в кіно? Прем'єри тижня (2-8 травня)

Кохання без кордонів та інші новинки прокату.

02 травня 2019

0
364

Початок прориву за Велику китайську стіну

Українське кіно на Пекінському кінофестивалі

26 квітня 2019

0
283

90 відсотків програми

Оголосив 48-ий КМКФ «Молодість»

25 квітня 2019

0
275

Що в кіно? Прем'єри тижня (9-15 травня)

Пікачу і інші новинки прокату.

08 травня 2019

0
234

 



fk tw