Щоденники ОМКФ-2015. День шостий


Щоденники ОМКФ-2015. День шостий
Шостий конкурсний день розпочався зовсім неочікувано: вперше не довелося подивитися фільм. Тим не менше, час було витрачено дуже навіть продуктивно, адже до Одеси приїхав директор Каннського кінофестивалю - Тьєррі Фремо, і ми не змогли прогавити можливість відвідати його творчу зустріч зі студентами Літньої кіношколи.
«Я не знаю секрету Каннського кінофестивалю, а якби й знав, все одно не сказав би», - такими словами розпочав своє спілкування із залом голова Каннського кіноогляду. Фремо зізнався, що Каннський кінофестиваль тримається на «чотирьох китах», причому жоден з них не є важливішим, аніж який-небудь інший. Це авторське кіно, професійний майданчик, ЗМІ та критики і гламурна частина - червона доріжка. «Я не хочу сказати, що ми завжди приймаємо правильні рішення. Ні, іноді ми не праві, адже непросто відібрати 22 фільми в програму. Очікування такі високі».
На питання про принципи відбору фільмів на фестиваль, директор головного фестивалю у світі заявив, що в цьому і полягає суть Канн - у виборі: «Цього року ми переглянули 1800 фільмів, і серед них близько 1750 разів я сказав «ні». Моє завдання - не говорити «мені подобається» чи «не подобається»: я не оцінюю фільми, я не критик. Я говорю тільки «так» чи «ні» - покажемо ми фільм на фестивалі або не покажемо». Трохи пізніше пан Фремо уточнив: «Наша робота полягає не в тому, щоб вибрати фільм, а пояснити чому».
Свою зустріч зі студентами Літньої кіношколи директор Канського кінофестивалю завершив відгуком про творчість українського режисера Сергія Лозниці, призера Каннського фестивалю: «Сергій Лозниця - один з найважливіших голосів у цій частині світу».
Надихнувшись спілкуванням із Тьєррі Фремо, ми вирішили подивитися одного з призерів минулого фестивалю в Каннах, а заодно й учасника міжнародної конкурсної програми - фільм «Зеніт» хорватського режисера Далібора Матаніча. Подивилися - і трохи засмутилися.
В основу фільму покладено важливий історичний факт - розкол Югославії, який розпочався в 1991 році. Режисер обрав незвичайну форму оповіді: три різних десятиліття, два сусідні балканські села з довгою історією ворожнечі та три любовні історії, але зіграні при цьому одними і тими ж акторами. Фактично, таким чином Матаніч хотів показати певний розвиток конфлікту: від витоків до спроб мирного співіснування. Тим не менш, якоїсь принципового відмінності між трьома історії немає. У першій показано класичний мотив Ромео і Джульєтти, друга використовує тему повернення на батьківщину як інструмент демонстрації ворожнечі на грунті старих образ. Найбільш інтригуючим обіцяв стати третій сегмент, який, замість твердолобої демонстрації очевидних істин, захоплював своєю недомовленістю, але мелодраматична і, чесно кажучи, багато в чому просто зайва кінцівка позбавляла історію всіх переваг. Тим не менш, зі своєю основною метою – дати старт діалогу в суспільстві на важливу тему, фільм цілком справляється.
Втім, будь-які враження від шостого конкурсного дня (якщо не всього фестивалю) можна навіть не намагатися порівнювати з тим, що чекало глядачів увечері. В Одесу приїхала унікальна колекція фільмів «Люм'єр!», до якої увійшло 98 відреставрованих фільмів, знятих з 1895 по 1905 роки братами Люм'єр. А якщо дивитися їх ще й із авторськими коментарями Тьєррі Фремо, то показ набуває просто-таки величезної цінності.
Висловлюватися про побачене є сенс тільки з точки зору глядача, адже піддавати витоки кінематографу якомусь критичному аналізу - річ, мабуть, навіть блюзнірська. Тьєррі Фремо - людина, яка брала безпосередню участь у реставрації 50-секундних фільмів братів Люм'єр, так що його коментарі мали не тільки гумористичний, але й глибоко пізнавальний характер. Глядачі переглянули і перший римейк, і першу рекламу, і навіть перший блокбастер. Та що там, побачити на великому екрані перший в історії кінематографу фільм - це справжнє диво. Варто сказати спасибі Одеському кінофестивалю за те, що подарував унікальну можливість доторкнутися до витоків найвидатнішого з мистецтв.
Сергей Задко 17 липня 2015
Like



Ім’я:
30 листопада 2020
Ваш коментар

популярні статті


Що в кіно? Прем'єри тижня (12-18 листопада) Що в кіно? Прем'єри тижня (12-18 листопада)

Изабель Юппер, Вінс Вон та інші зірки в новинках прокату.

11 листопада 2020 0 1906
Київ. Борису Віану 100 років.
ексклюзив
Київ. Борису Віану 100 років.

У Довженко-центрі завершився Vian-Fest.

05 листопада 2020 0 1860
Що в кіно? Прем'єри тижня (5-11 листопада) Що в кіно? Прем'єри тижня (5-11 листопада)

Український номінант на Оскар, класичні казки та інші новинки прокату.

04 листопада 2020 0 1774
Золоте дербі «Атлантиди»
ексклюзив
Золоте дербі «Атлантиди»

Шансы фильма Валентина Васяновича на получение «Оскара» в категории «Лучший международный фильм»

12 листопада 2020 0 1334
Что в кино? Премьеры недели (19-25 ноября) Что в кино? Премьеры недели (19-25 ноября)

Новий фільм Олега Сенцова та інші новинки прокату.

18 листопада 2020 0 967