Магічний світ 3D. Частина друга.


Магічний світ 3D. Частина друга.

Магічний світ 3D. Частина 2.

Минула стаття була присвячена історії і розвитку  3D в «доперебудовному» Києві. Зараз продовжимо знайомство у контексті власне 3D-технологій та власне «3D-меню», що їх подають кінотеатри столиці.

На сьогоднішній день так чи інакше використовуються наступні методи отримання 3D-зображення в кіно

1.      Ангаліфічний
Анагліфічний метод отримання стереоефекту для стереопари звичайних зображень полягає в колірному кодуванні зображень, призначених для лівого і правого ока. Глядач одягає окуляри, в які замість діоптричних скелець вставлені спеціальні світлофільтри (як правило, для лівого ока - червоний, для правого - блакитний або синій), завдяки яким кожне око бачить тільки потрібну частину зображення

Недоліком методу анагліфів є неповна передача кольору. Сформоване об'ємне зображення завдяки ефекту бінокулярного змішування кольорів сприймається однотонним або (при певному співвідношенні яскравостей) ахроматичним. У зв'язку з цим застосування анагліфічного методу виправдано тільки для чорно-білих фільмів – і на даний момент майже повністю відійшло з використання.

Доречі, даний метод використовується не тільки для кіно, а для 3D-книжок, як ось наприклад даний рекламний «путівник», що потрапив до рук автора.

2.       Затворний

Глядачі дивляться фільм по системі «теле» через затворні візори - окуляри XpanD з затворами

Інші назви - «екліпсний» (цілком можна говорити і «Затемнення»), «світлоклапанний». Технологія полягає в поперемінній демонстрації на екрані зображень, призначених для лівого і правого ока, і також почерговому затемненні скелець окулярів, так що кожне око по черзі бачить призначене тільки йому зображення. Зміна «лівого» і «правого» зображення на екрані і затемнення відповідних скелець жорстко синхронізовані і здійснюються з дуже високою частотою, так що за рахунок ефекту інерції зору у людини створюється ілюзія, що він бачить цілісне тривимірне зображення. Метод запропонував д'Альмейда в 1858 році. У кінематографі цей метод вперше реалізований в системі «теле» Лоуренса Хаммонда, впровадженої в 1922 році В даний час набирають популярність рідкокристалічні затворні окуляри, де замість механічних затворів використовуються ЖК-заслінки.На цьому принципі заснована технологія XpanD і nVidia 3D Vision

    Основні недоліки затворного методу:

-         значне ослаблення світлового потоку, що вимагає підвищення яскравості лампи проектора

ефект роздвоєння зображення швидкорухомих об'єктів,

-         підвищена стомлюваність очей

-         підвищена вага окулярів, що створює навантаження на перенісся,

-         окуляри з електронікою погано піддаються санітарній обробці.

Перевага - не потрібен спеціальний екран

3.        Поляризаційні системи

Окуляри з поляризаційними фільтрами

При використанні лінійної поляризації два зображення накладаються один на одного на один і той же екран через ортогональні (розташовані під кутом 90 градусів один до одного) поляризаційні фільтри в проекторах. При цьому необхідно використання спеціального посрібленого екрану, який дозволяє уникнути деполяризації і компенсувати втрату яскравості. Глядач одягає окуляри, в які також вбудовані ортогональні поляризаційні фільтри; таким чином кожен фільтр пропускає тільки ту частину світлових хвиль, чия поляризація відповідає поляризації фільтра, і блокує ортогонально поляризоване світло. Лінійно поляризовані окуляри вимагають, щоб глядач тримав голову на одному рівні, що не нахиляючи її, інакше ефект втрачається.

Приклади технологій, що використовують лінійну поляризацію: Стерео-70 і IMAX 3D.

При використанні колової поляризації два зображення так само накладаються один на одного через фільтри з протилежно спрямованої поляризацією. В окуляри, призначені для глядача, вбудовані «аналізують» фільтри (з протилежно спрямованої поляризацією). На відміну від лінійної поляризації, якщо глядач нахиляє голову, поділ лівого і правого зображень зберігається і, отже, видима об'ємність стереозображення не пропадає. Приклади технологій з круговою поляризацією - RealD Cinema, MasterImage, Volfoni Smart Cristall. Завдяки останнім технологічним досягненням поляризаційні технології стрімко набирають популярність.

4.       Технологія інтерференційних фільтрів

Технологія Dolby 3D формує для кожного ока зображення з різними довжинами хвиль базової тріади - червоного, зеленого і синього кольорів. Спеціальні окуляри відфільтровують певні довжини хвиль, так що глядач бачить стереозображення. У порівнянні з поляризаційним даний метод дозволяє заощадити на вартості екрану (не потрібно посріблений або алюмінійовані екран), але вартість самих фільтр-окулярів виявляється набагато вище.

5.       Ефект Пульфріха

Використання ефекту Пульфріха не можна віднести до стереоскопічним методам, оскільки при цьому не формуються різні картинки для правого і лівого очей. Ефект Пульфріха полягає в тому, що при запізненні нервового сигналу від одного очі, рух об'єкта справа наліво (або зліва направо, але не вгору або вниз) здається що змінює глибину, до спостерігача або від спостерігача. Таке запізнення може бути викликано розміщенням нейтрального (сірого) затемнює фільтра перед одним оком. Оскільки ефект Пульфріха залежить від руху в певному напрямку, його застосовність сильно обмежена. Перевагою методу є можливість перегляду «звичайним» способом, без спеціальних окулярів, при цьому зображення не двоїться, на відміну від стереоскопічних методів, а тільки пропадає ілюзія глибини.

6.       Безочкові (автостереоскопічні) методи

Включають кілька технологій, що не вимагають від глядача використання спеціалізованих очок для поділу частин стереопари. Використовуються в експериментальних відеопанелях. В основному, представлені растровими системами. Крім растрового, з безокулярних методів відомий також голчастий, але відомостей про його застосування в кінематографі немає.

У растрових методах використовується просторове розділення стереопари. Зображення на екрані складається з вузьких вертикальних смужок, з чергуванням зображень стереопари. Перед екраном розміщується растр з таким же кроком, елементи якого дозволяють кожному оці бачити тільки «свої» смужки зображення. При достатньому видаленні глядача від екрана смужки зливаються в єдине півтонування.

Існує два типи растра - оптичний (також званий щілинним або бар'єрним) і лінзовий (Лентікулярний).

Оптичний растр складається з вертикальних непрозорих смуг, з щілинами між ними. Смуги затінюють для кожного ока «невідповідні» частини зображення.

Лінзовий растр, більш застосовний в даний час, складається з вертикально розташованих циліндричних плоско-опуклих лінз. Лінза одночасно виконує функції щілини і смуги, що притіняє (затіняюча). Цей метод також застосовується при виготовленні стереолистівок

Недоліки растрових методів:

 -Якісне зображення спостерігається тільки при деяких ракурсах, що, крім необхідності розташування глядачів у фіксованих секторах огляду, накладає обмеження на розмір екрану

Ефективне  зображення по горизонталі зменшується в два рази.

У кінематографі растрові екрани використовувалися в ранніх вузькоформатних стереосистемах – саме тут ми і закінчили історичну частину.

Досить цікаво розглянути і методи створення «псевдо-3D», яке реалізовано компнією Hypervsn, і яка реалізована в ТРЦ Океан Плаза.

Проте годі вступу… розглянемо використовувані технології, і також їх реалізацію в діючих кінотеатрах столиці.

1.       Кінотеатр  Boomer

Кінотеатр, з якого власне я і розпочав мандрівку у «чарівний світ 3D», став кінотеатр «Бумер» в ТРЦ РайON за адресою вулиця Миколи Лаврухіна, 4, де автору статті провели справжню екскурсію і дали можливість протестувати систему «активного 3D», за що вдячний директору Сергію Зленко (який є також директором кінотеатру  «близнюка-брата» Boomer’а – кінотеатру «Магнат»), на прикладі мультфільму «Фердінанд».

Це був той саме випадок, коли міг доторкнутись і побачити апаратне начиння «наживо». Отже, самі окуляри – це витратна частина, які міняють регулярно, з частотою пів-року-рік. Саме тут глядач може вибрати для себе «індивідуальний дизайн» окулярів – а чи ширші, більш консервативного покрою, що дозволяють використовувати їх зі звичайними окулярами, а чи більш «облягаючі» -«молодіжного дизайну» (жовтого кольору).  Синхронізатор 3D, який підключається до проектора і звідти отримує «сигнал про 3D», поступає на окуляри, для того щоб останні синхронізували так, щоб була якісна картинка – а представлені загалом чотири типи дизайну. Проектор – це NEC900, тип,який встановлений в усіх залах, для невеличких залів, саме яким є даний камерний за настроєм кінотеатр. Якщо говорити, то відчуття при перегляді в окулярах більш «тепле» і м‘яке ніж в звичайних окулярах, оскільки деяку частину «роботи»  мозку бере на себе сама система окулярів. Також у плюси цієї технології можна записати той факт, що при цьому якість зображення менше залежить від кута зору. Строк служби окулярів – півроку-рік, за статтею видатків – це витратна частина, разом з закупівлею нових партій, дирекція експериментує і з новими дизайнами. В двох з чотирьох залів відчуття від зображення доповнює аудіосистема Boomerseats – іспанські віброкрісла, синхронізовані з аудіодоріжкою стрічки.

Проектор Nec NC900

 

Проектор з встановленим перед ним синхронізатором

Дизайни та типорозміри активних 3d-окулярів

Значним недоліком є звісно ціна, яка на порядки вища за звичайні пасивні і окуляри даного типу мають більш складну процедуру очищення. І ще пару слов «оффтопу» - щодо маркетингових уподобань глядачів - в кінотеатрі стабільно користуються дитяче кіно та комедії, 2D більш популярне, аніж 3D, хоча хіти, як наприклад блокбастери від Marvel, завжди серед головних по уподобанням глядачів.

2.       CінемаСіті

Одним з Грандів, який зголосився надати конкретну деталізовану інформацію, стала і мережа кінотеатрів CінемаСіті, вичерпні матеріали по магічному світу 3D – надали їх чарівні господині – Олена Ніцко, директор по маркетингу в Сінема Сіти, та Тетяна Ушакова, менеджер по рекламі в Сінема Сіті Київ. 

У київському кінотеатрі «Сінема Сіті», що розміщується в києвському ТРЦ «OceanPlaza» за адресою вул. Антоновича,  176 є  п‘ять залів оснащені технологією 3D.

У залі №1 встановлено лазерний проектор Barco DP4K-60L зі своєю внутрішньою пасивною 3Д системою на базі шести основних кольорів, для перегляду використовуються спеціальні Dolby 3D окуляри. Ці окуляри не продаються в кінотеатрі, вони видаються для перегляду, тому що їх вартість в десятки разів перевищує вартість окулярів для перегляду фільмів у залах, де встановлені ксенонові проектори.

Ось фото цього красеня:

Barco DP4K-60L

У залах №2, і №8 встановлена пасивна 3D система DEPTHQ для перегляду якої можна використовувати будь-які 3D окуляри з круговою поляризацією. Такі ж окуляри використовуються і в залі 4DX.

Продукти DepthQ 3D дозволяють цифровим кінопроектором відображати приголомшливі 3D-стрічки, які можна переглядати, використовуючи недорогі пасивні окуляри стандартного рівня, доречі які можна також придбати в особисте користування

У ВІП-залі встановлена активна 3D система Xpand для перегляду якої необхідні спеціальні окуляри для синхронізації з проектором. Про цю технологію ми згадували в контексті «активної полярізації», проте зараз ми ще раз пройдемось по її основним особливостям

Ця технологія стереоскопічного кінематографу, розроблена компанією «NuVision» яка просувається компанією «X6D Limited». Вперше така технологія проекції, яка називається "світлоклапанна", реалізована в плівковій кінематографії в 1922 році в американській системі "Teleview". Ця технологія, в відмінності від поляризаційних  IMAX 3D і RealD, не вимагає спеціального екрана, у зв'язку з чим вартість переобладнання кінотеатру при впровадженні стереопоказу виявляється нижче

Однак складність пристрою очок, що вимагають автономного електропостачання, і необхідність синхронізації значно здорожчають їх. Для живлення ЖК-затворів використовуються батарейки, які можна замінити за допомогою спеціального ключа. Ресурсу батарейки вистачає на 300 годин активної роботи. Наявність електроніки в окулярах, призначених для індивідуального використання, ускладнює їх санобробку між сеансами.

 

У Тернопільському та Одеському кінотеатрах «Сінема Сіті» також використовуються 3D окуляри з круговою поляризацією.

Цікавим був також екскурс щодо маркетингової площини, популярності 3D по жанрам і форматам: «Якщо враховувати вподобання глядачів, то більше всіх любителів 3D у нас в Тернополі, київська і одеська публіка вважає за краще дивитися фільми в 2D форматі. Хоча на видовищні картини - з великою кількістю спец-ефектів, трюків - потік глядачів в 3D зростає у всіх кінотеатрах. Такі фільми, як Форсаж, всі екранізації коміксів від Марвела - це безумовні хіти 3D залів»

Зал 4DX в київському кінотеатрі СінемаСіті


3. Планета Кіно

…Огляд закінчемо грандом кінопрокатної індустрії – мережею «Планета Кіно», а саме з їх київського кінотеатру у РТЦ «Блокбастер» за адресом - проспект Степана Бандери, 34В. Цей кінотеатр володіє «повним спектром» кіно 3D-розваг –3D, 4DX, та IMAX 3D, до яких додався інтерактивний формат Планета VR. Знайомство  з технологіями провела пані Ольга Зубчик  - маркетолог київської філії кінотеатру Планета Кіно. Головною «родзинкою» кінотеатру можна назвати зал виконаний по технології IMAX (від англ. Image Maximum — «максимальне зображення») — це комплекс технологій, розроблений компанією «Мультискрін» в 1970 році. Головна мета — демонстрація фільмів у надвисокій якості; кінозали вирізняються стандартизованою геометрією залу, спеціально підібраними типовим екраном та аудіосистемою.  Основною особливістю формату можна назвати зв‘язку «одна камера – один проектор», компоненти виробляються поштучно, а не серійними партіями. Свій тріумфальний шлях формат розпочав з міста Сан-Дієго, де в 1973 був відкритий кінотеатр   IMAX DOME (сферорама «Омнімакс»).

3D-зображення у форматі IMAX створюється поляризаційним методом. За допомогою фільтрів, встановлених на двох кінопроекторах (які працюють одночасно), зображення для лівого і правого ока поляризуються у вертикальній і горизонтальній площинах екрану. Фільтри в окулярах глядача «висмикують» зі світлового потоку окремі зображення для лівого і правого ока, і таким чином створюють єдину досконалу об’ємну картинку.

Порівняльний розмір кадру IMAX та типової 35-мм плівки

В решті залів кінотеатру (в тому числі і 4DX) використовується система  Cinetech+, власна технологія мережі «Планети Кіно»  - проектування залу у зв‘язці з підбором проекційного обладнанні. Базові особливості її полягають у використанні екрану спеціальної ввігнутої форми, спеціальний посріблений екран відбиває більше світла від зображення, що проектується, природна передача кольорів (в даному випадку це проектори фірм Barco та Сhristie), і, як зазначає кінотеатр – використання і регулярна заміна ламп проектора. В контексті  3D-технологій – використовується  3D Cinetech+ - кругова поляризація системи Leonis: її проектор перемикає зображення для правого і лівого ока зі швидкістю 72 кадри в секунду та створює ефект 3D-глибини. Особливістю технології Leonis є поляризаційний модулятор X-FILTER, що дозволяє цифровому кінопроектору відтворювати приголомшливі стереоскопічні 3D фільми.

Технологія Leonis-X-filter

Щодо сервісу для глядачів пропонуються сервіс персональних  3D-окулярів IMAX та Cinetech+, а також навісних 3D-кліпс – для звичайних окулярів . Вартість 3D-окулярів для IMAX 20/60 грн, CINETECH+ і 4DX — 20 грн. Окуляри для фільмів у RE’LUX (персональні бокси) входять у вартість квитка і видаються перед початком сеансу

Ілюстративно вони виглядають так: IMAX –

 3D-кліпси (фото Ольги Казевої, kino-teatr.ua)

Для людей з вадами зору кінотеатр Планета Кіно пропонує 3D-кліпси – кліпси, що одягаються поверх звичайних окулярів, і дозволяють відмовитись від «подвійних» окулярів. Завдяки даним тест-драйву, що був проведений в рамках рубрики «Кіноревізія» сайту kino-teatсайту kino-teatr.ua Aнною Бойко,  можна впевнитись, що в такого рода окулярах можна абсолютно вільно повертати голову, зображенняня не тьмяніє, і зменшується навантаження на перенісся.

Кінотеатр Оскар.

На даний час, в мережі Оскар є можливість персонально придбати стандартні пасивні окуляри, в Лінія Кіно, вони так само видаються і забираються при вході. Мережа Multiplex просуває формат TWINS, що спецілісти відносять до інкарнації Christiane Duo з двома проекторами. 

Як висновок. Загалом, в кінотеатрах Києва, який мають багату традицію стереокінематографу, можна нарахувати зовсім різні підходи до представлення магічного світу 3D, який, як ми побачили є як захопливим, так і недешевим видом розваг – беручи хоча б початкову «стартову» вартість . Разом з тим, для глядачівне робиться особливих акцентів на технічних особливостях, для них як було, так і є лише 2D та 3D, з окремими «баштами» IMAX та 4DX. Власне, більш детальне знайомство думаю, буде стимулом і для чарівників маркетингу робити акценти на «своєму 3D», так і глядачеві буде корисно розширити свій кругозір.

 


Ім’я:
10 липня 2020
Ваш коментар

популярні статті


50 років Полу Томасу Андерсону 50 років Полу Томасу Андерсону

Пол Томас Андерсон – велика фігура в сучасній кіноіндустрії, лідер американського незалежного кіно і простий глядач, який не цурається...

26 червня 2020 0 857
Чорновий монтаж Чорновий монтаж

FIRST CUT LAB ВІДБУДЕТЬСЯ В УКРАЇНІ

07 липня 2020 0 147