Небувалий похід на Італію


Небувалий похід на Італію
Від Михаїла Кауфмана та Довженко-Центру
4 жовтня 2017 року Довженко-Центр вже вчетверте представив українську програму на найбільшому та найавторитетнішому фестивалі німого кіно в Порденоне, Італія (Le Giornate del Cinema Muto).
Цьогоріч в Італії відбудеться презентація віднайденого і відновленого шедевру Михаїла Кауфмана "Небувалий похід" (1931) у живому музично-вокальному супроводі від Колективу Антона Байбакова. Фільм буде представлено у спеціальній фестивальній програмі REDISCOVERIES AND RESTORATIONS (Знахідки та Реставрації).
«Небувалий похід» (1931) – незаслужено забутий авангардистський шедевр Михаїла Кауфмана, брата Дзиґи Вертова та співавтора його «Людини з кіноапаратом». Десятиліття захований у фондах одного з українських архівів, цей сміливий кіноексперимент був повернутий у культурний обіг лише 2015 року зусиллями Національного центру Олександра Довженка, на замовлення якого композитор Антон Байбаков написав сучасний музичний супровід до фільму. 
Зйомки «Небувалого походу» тривали 14 місяців, під час них було використано понад 14 000 м плівки. Фільм вийшов на екрани лише в червні-липні 1931 року.
 Тогочасна українська критика ліризм Кауфмана протиставляє механістичному патосу Вертова: якщо в   «Людині з кіноапаратом» Вертова більше цікавить (кіно)апарат, то Кауфмана – людина. І ця відмінність між братами – не естетична, а світоглядна. Якщо «Навесні» тогочасна українська критика ще вважала твором школи кіноків, то «Небувалий похід» уже називають фільмом, що пориває з суворо критикованим тоді за формалізм та естетизм кіноцтвом, що дозволяє йому ненадовго протиснутись на екрани.
 Сцени колективізації та облаштування нового побуту села (створення ясел), спеціально для «Небувалого походу» знімались Кауфманом під Одесою й, імовірно, також містили кадри зі знятих ним раніше «Ясел» (1928). Бравурні сцени механізації знято в радгоспі «Гігант», одному з 14 гігантських зернових радгоспів в заселеному українцями регіоні Кубані, який займав територію розміром з Люксембург.
 Крім інтегрованих в «Небувалий похід» знятих для «Одинадцятого» сцен індустріалізації Донбасу, в фільмі ми також подибуємо улюблені Кауфманом портрети дітей, тварин (особливо новонароджених), кадри стиглих кавунів та яблук, достоту запозичені в Довженка. Відтак не дивно, що за «Небувалий похід», як і за «Навесні» Кауфмана разом із Довженком цькуватимуть за «біологізм».
Зображення щедрих врожаїв, щасливих селян, усміхнених дітей – все це набуває особливого трагізму, якщо пам’ятати, що щедре літо 1931 року – останнє перед великою катастрофою голоду, Голодомором, влаштованим більшовиками в Україні в 1932-33 рр. Піднесено знімаючи вражаючі картини суспільних трансформацій, Кауфман, втім, залишається достатньо спостережливим, щоб фіксувати в своїх щоденникових нотатках будні колективізації: дешеві квартири без водогону в містах, життя в наметах посеред полів по селах. Все це сьогодні відчувається як тривожне передчуття катастрофи.
 Трагедія Голодомору, ніби передвіщена Кауфманом в «Небувалому поході» стала ключем для написання українським композитором Антоном Байбаковим музичного супроводу до фільму в 2016 році.
 Показ фільму відбувся у живому музичному супроводі Колективу Антона Байбакова – кінокомпозитора, автора музики до десятку українських стрічок, що співпрацює з такими відомими українськими музикантами, як ДахаБраха, Катя Chilly та ін. До складу колективу, окрім композитора, увійшли також Софія Турта (вокал, рояль), Варвара Турта (рояль), Андрій Надолський (барабани), Єгор Гавриленко (бас).
Le Giornate del Cinema Muto di Pordenone (Pordenone Silent Film Festival) - найбільший в світі фестиваль німого кіно. Започаткований 1982 року, як захід, призначений підняти моральний стан жертв руйнівного землетрусу в регіоні Фріулі, він невдовзі став найбільшим світовим форумом кіноархівістів і кінодослідників.
Нагадаємо, що Довженко-Центр розпочав демонтстрацію українських реставрованих німих стрічок на фестивалі Le Giornate del Cinema Muto в Порденоне 2012 року, коли в рамках повної ретроспективи німих фільмів всесвітньовідомої актриси українського походження Анни Стен тут було вперше показано стрічку Віктора Туріна "Провокатор" (1926).
2013 року на пропозицію директора фестивалю Девіда Робінсона, Центр підготував велику ретроспективу "Україна: Великий експеримент", до якої увійшло вісім повнометражних фільмів, частина з яких демонструвалася с сучасним музичним супроводом, створеним на замовлення Центру. Завдяки ретроспективі 2013 року в міжнародний науковий обіг увійшли транслітеровані з української мови оригінальні назви всесвітньовідомих фільмів виробництва ВУФКУ "Людина з кіноапаратом", "Одинадцятий" та "Навесні".
 У 2014 році Довженко-Центр представив на фестивалі програму ранніх анімаційних фільмів 1927-1930 рр. "Мультагітроп: українська радянська німа анімація". Програма складалася з восьми «мультиплікаційних плакатів» («мультиплікатів» або «мультиплакатів»), фейлетонів та рекламних кіноанонсів, які збереглися в складі хронікальних кіножурналів «Кінотиждень ВУФКУ» (1927-1929), «Кінотиждень» (1929) та «Кіножурнал» (1929-1930).
Алексей Першко 05 жовтня 2017


Ім’я:
23 червня 2021
Ваш коментар
Damir1984
Damir1984 (Тернополь) 10 жовтня 2017 09:14
0

Damir1984 10 октября 2017 09:13
Пробезпека в Киеве. Однозначно
.
Damir1984
Damir1984 (Тернополь) 10 жовтня 2017 09:13
0

Пробезпека
.

популярні статті


Улюблений українець Квентіна Тарантіно Улюблений українець Квентіна Тарантіно

МОҐІ FEST 9-17 червня

06 червня 2021 0 12980
Німі Ночі закривають? Німі Ночі закривають?

За рішенням Наглядової Ради УКФ

24 травня 2021 1 5058
Останній день юності Останній день юності

Останній день юності - найдовший короткометражний фiльм на кiнофестивалi Молодiсть.

26 травня 2021 0 4629
Еталонний геній в Україні Еталонний геній в Україні

Виставка "Сторіччя. Фелліні у світі" в Довженко Центрі

26 травня 2021 0 4626
Підсумки перед відкриттям Підсумки перед відкриттям

27 травня у Kooperativ Arena відбулася підсумкова пресконференція перед початком 50-го ювілейного Київського міжнародного кінофестивалю...

27 травня 2021 0 4391