Злочинці-інтелектуали та неочікуваний Тегеран


Злочинці-інтелектуали та неочікуваний Тегеран

 4-й конкурсний день 6-го Одеського Міжнародного кінофестивалю порадував аматорів кінематографу двома стрічками – типово французькою («Астрагал» Бріжітт Сі) та нетиповою іранською («Атомне серце» Алі Ахмадзаде).

«Астрагал» Бріжітт Сі знято за одноіменним романом Альбертіни Сарразен, а така прискіплива увага до таранної кістки (саме так по-простому перекладається назва і фільму, і роману) пояснюється вельми просто: Альбертіна, тікаючи з в’язниці ламає цю маленьку, але дуже важливу для руху, кісточку, що і приводить її спочатку до знайомства з шахраєм Жюльєном, а потім і до пристрасної, але стримуваної любові до нього. Передживши низку любовних та життєвих перипетій, Альбертіна в решті решт стає письменницею, а перший же її роман (здогадайтеся, з якою назвою) приносить їй успіх.
Ця скромна на перший погляд стрічка насправді радує своєю добротністю у всьому: в постановці, в психологічній розробці персонажів, в чудовому доборі акторів на головні ролі (особливо відзначимо Лейлу Бехті, яка зіграла Альбертіну, та Реду Хатеба, який втілив на екрані її коханого) і в нечастій в нинішні часи майстерності роботи з чорно-білим зображенням (оператор Фредерік Серв). От тільки до артхаузу її причислити важко, адже традиція злочинців-інтелектуалів у Франції існує досить давно, та й історій про мелодраматичні стосунки в кримінальному середовищі також вистачає. А для нашого глядача ця артхаузність полягає в самому факті, що ця стрічка була хоч раз показана на українських екранах. Але все це жодним чином не применшує чеснот «Астрагала», який може бути рекомендований до перегляду особливим аматорам старого доброго французького кіно часів Мельвіля та «Нової хвилі».
А ось «Атомне серце» іранця Алі Ахмадзаде демонструє Тегеран з досить неочікуваної сторони. Дві подружки – Аріне та Нобахар – їдучі в вечірки зустрічають свого давнього близького друга та пропонують його підвезти. Краще б вони цього не робили: безкінечні розмови з ним під дією речовин, які розширюють свідомість, і призводять до дурної аварії. Постраждалий водій згоден на місці отримати відшкодування, але ось біда – у молодих людей при собі жодного шеляга, а зняти гроші з картки неможливо з вельми для не іранця дивної причини – саме цієї ночі всім громадянам Ірану нараховується обов’язкова державна допомога в розмірі 45 000 ріалів (15 доларів), введена ще президентом Ахмедінеджадом. Ось тут і з’являється таємничий незнайомець з демонічними манерами, який відшкодовує збитки та пропонує дівчатам відкрити невідомий навіть їм Тегеран. Будуть тут і обговорення міжконфесійних відносин в Ірані (дівчата – християнки), і дискусії щодо «Арго» Бена Аффлека, і зізнання незнайомця в любові до голосу Адольфа Гітлера, і відкриття однієї з п’яти існуючих у світі дверей в інший світ.
Гадається, що стрічка «Атомне серце» цікава в першу чергу не своїми художніми якостями (вони у неї на достойному рівні), а тим, що відкриває Іран і його столицю з несподіваної сторони: ця країна постає цілком світською державою, в якій спілкуванню молодих людей заважає лише дорогий бензин, а зовсім не жорсткі заборони радикальних ісламістів. Що це  має означати: те, що «Атомне серце» є проявом певних послаблень цензури в ході підготовки до підписання договору з Заходом про зняття з Ірану санкцій чи ж те, що імідж сучасного Ірану як країни, яка живе під жахливим пресом релігійних заборон – лише результат багаторічної пропаганди? Якою б не була відповідь на це питання, перегляд «Атомного серця» даремно проведеним часом, та й у програмі міжнародного конкурсу 6-го ОМКІФ ця стрічка не виглядає чимось недоречним.
Алексей Першко 15 липня 2015
Like



Ім’я:
29 листопада 2020
Ваш коментар

популярні статті


Як один фільм письменника вбив
ексклюзив
Як один фільм письменника вбив

Vian-Fest в Довженко центрі - день другий. A la noir.

29 жовтня 2020 0 2484
Два світи - два фокуси Два світи - два фокуси

Програма 4-го Київського тижня критики «Фокус: Україна Франція»

30 жовтня 2020 0 2201
Київ. Борису Віану 100 років.
ексклюзив
Київ. Борису Віану 100 років.

У Довженко-центрі завершився Vian-Fest.

05 листопада 2020 0 1696
Що в кіно? Прем'єри тижня (5-11 листопада) Що в кіно? Прем'єри тижня (5-11 листопада)

Український номінант на Оскар, класичні казки та інші новинки прокату.

04 листопада 2020 0 1685
Що в кіно? Прем'єри тижня (12-18 листопада) Що в кіно? Прем'єри тижня (12-18 листопада)

Изабель Юппер, Вінс Вон та інші зірки в новинках прокату.

11 листопада 2020 0 1494