Випадкове кіно та невипадкова музика маестро Наймана
Британський композитор-мінімаліст, знаменитий своєю музикою до фільмів Пітера Гринуэя, Майкл Найман, відвідавши 6-й Одеський міжнародний кінофестиваль, проявив себе справжнім багато станочником: за два дні він встигнув отримати почесний «Золотий Дюк» за внесок у кіномистецтво, зустрітися з журналістами й студентами Літньої кіношколи, зняти невелике відео про Одесу, а також виконати на Потьомкінских сходах разом з Michael Nyman Band авторське музичне оформлення до фільму «Людина з кіноапаратом» Дзиґи Вертова.
«Я щасливий, що можу побувати в Одесі та пройтися по тим місцям, де Дзиґа Вертов знімав «Людину з кіноапаратом», — такими словами Майкл Найман почав свою прес-конференцію в день відкриття кінофестивалю. Композитор відзначив, що шкодує, що в уяві більшості глядачів цей шедевр світового кіно знімався тільки в Москві, хоча зйомки проходили також у Києві й Одесі. Пан Найман розповів про початок свого захоплення Вертовим: «Мені було близько 60-ти, коли я вперше побачив «Людину з кіноапаратом», але ще до того, я мав звичку скрізь носити із собою маленьку камеру та знімати. Одного разу мій монтажер подивився це відео й сказав, що щось схоже робив Дзиґа Вертов. Цей збіг відбувся інтуїтивно й тоді я вирішив зняти фільм «Найман з кіноапаратом».
Увечері того ж дня, британський композитор під час урочистого відкриття ОМКФ-2015 піднявся на сцену Фестивального палацу та з рук президента фестивалю Вікторії Тігіпко отримав почесний «Золотий Дюк» за внесок у кіномистецтво, а також виконав кілька своїх композицій. А вже наступного дня Майкл Найман знімав в Одесі кіно: ранком він встиг побувати на Потьомкінських сходах, де встановлювали пам'ятний знак «Скарбу європейської кінокультури» і зафіксував церемонію на камеру. На думку композитора, Потьомкінські сходи — найбільш пізнавана локація світового кінематографа. Про побачене в Одесі та вплив спадщини Вертова на його творчості, британець розповів на зустрічі зі студентами Літньої кіношколи, присвяченої його новому фільму War Work: 8 Songs with Film. В цілому маестро Найман вважає себе прихильником «випадкового кіно» (accidentalist movie), що його знімають під впливом обставин, які склалися в якийсь момент часу та простору. Єдиним фільмом, знятим за іншою методикою, і був фільм War Work, уривок з якого майстер показав присутнім на його майстер-класі. Цю стрічку знято на сонові французьких архівних матеріалів часів Першої світової війни. На майстер-класі, який пройшов в одеському кінотеатрі «Родина», пан Найман також розповів, що знайомство з творчістю Вєртова мало величезний вплив на його творчу манеру: «Тепер я дивлюся на світ очима Вєртова». Наприкінці заходу лектор, який має суто британське почуття гумору, поділився з присутніми таким спостереженням, яке ін. зробив після уважного вивчення радянського кіно 20-30-х років минулого століття: «Всі гарні росіяни виявляються українцями».
А увечері 11 липня Потьомкінські сходи знову перетворилися в найбільший у світі кінозал під відкритим небом. Перед показом «Людини з кіноапаратом» у супроводі Michael Nyman Band виступили Саймон Вільям, директор Британської ради в Україні, за підтримки якого відбулася подія, і Саймон Сміт, посол Великобританії в Україні. Пан посол відзначив, що торік на Потьомкінських сходах всі зібралися, щоб подивитися фільм британського режисера Хічкока, під акомпанемент українського симфонічного оркестру, у цей же раз все навпаки — британський музикант, зіграє музику для шедевра українського режисера.
Майкл Найман і його музиканти піднялися на сцену, щоб зіграти саундтрек до кращого документального фільму всіх часів і народів за версією англійського видання Sight and Sound (згідно з опитуванням 2014 року). На завершення свого виступу оркестр виконав на біс музичний уривок з авторського супроводу до «Броненосця Потьомкіна» Сергія Эйзенштейна під відеоряд з фільму. 15-тисячна публіка влаштувала Майклу Найману бурхливі овації стоячи. Тепер у організаторів ОМКФ з’явилася велика проблема: після настільки високо піднятої Найманом та його оркестром планки важко собі уявити, хто наступного року зможе її не опустити.
Алексей Першко 12 липня 2015