Строгий юнак. Він же - Чарівний комсомолець

Увійти через
Реєстрація
 
Строгий юнак. Він же - Чарівний комсомолець
 
Новини: Строгий юнак. Він же - Чарівний комсомолець
Oldschool2 в Довженко-центрі - продовження. Кіно «зазору» і черговий шедевр.
У вельми некомфортному і часто небезпечному «зазорі» між революційним авангардом 20-х і «великим стилем» скам'янілого соцреалізму сталінської епохи не по своїй волі опинилася сила-силенна майстрів радянського кінематографа. Московський режисер Абрам Роом в 1933-му році «за недисциплінованість і трудове розкладання» був тимчасово звільнений з «Мосфільму» і відправлений в своєрідне заслання в Київ - на студію «Українфільм». По тому ж маршруту пройшов письменник-одесит Юрій Олеша: після тріумфу «Трьох товстунів» (1924) і «Заздрості» (1927) він абсолютно не зумів вписатися в нову, куди більш жорстку і багато в чому незрозумілу для інтелігента епоху і займався створенням п'єс, де намагався осмислити для себе самого і сформулювати «назовні» загальноприйнятні етичні норми «нового порядку». Як результат народилася дивовижна п'єса «Чарівний комсомолець», яка після публікації в журналі «Новий світ» (№8 за 1934 й рік) і бурхливої ​​дискусією, що послідувала за нею на всесоюзному рівні, з ентузіазмом була прийнята для постановки в Києві під назвою «Суворий юнак». Сюжетна колізія, на перший погляд, була досить проста.
На заміській дачі найбільшого хірурга і вченого Юліана Степанова (Юрій Юр'єв) молодий гість - комсомолець-спортсмен Гриша Фокін (Дмитро Дорліак) - негайно закохується в красуню-дружину професора Машу (Ольга Жизнева). Але настільки банальна на перший погляд ситуація стає зовсім не мелодрамою з пристрастями, а лише приводом для зовсім утопічних роздумів про якийсь кодекс моралі нового, поки ще не сформованого суспільства, де багато акцентів варто кардинально переставити. І добре, якщо б всі проблеми творців картини зводилися тільки до вельми спірних уявленням про нове суспільство і по-інтелігентськи старомодним розумуванням про недалеке вже світле майбутнє! Роом, Олеша і оператор Юрій Єкельчик, який професійно перевершив сам себе, дружною компанією провели два літа на залитому сонцем одеському узбережжі, створили абсолютно дивовижний світ.
 Утопія - вона утопія і є. Але тут вона набуває унікальні риси. Світ фільму - немов Рим періоду (тоталітарного) розквіту: з геометрично бездоганними парками, віллами аристократії, що дивляться на море, зі стадіонами та стрімкими колісницями, білосніжними шатами на бездоганно складених юних тілах, з колонадами, що йдуть вдалину, і прохолодою просторих купалень. А ще - несподівано! - тут раптом виникають театр з м'ясистим танцівницями і фраками з «Травіати», циклопічна операційна з лікарями-муміями, дискобол, який кидає торти, і сон головного героя Гриші, немов підглянутий у Пабста і Мурнау. І розмови комсомольців про неприпустимість зрівнялівки (недавно заявленої Сталіним в якості нового курсу), і - головне! - Третьому Комплексі ГТО, де замість фізкультурних норм «готовності до праці і оборони» вводився якийсь «моралізований кодекс поведінки нової людини». Суворою і бездоганно літературною мовою.
Зрозуміло - фільм свого часу не «вписався в тему» ​​ні ідеологічно, ні формально. 10 червня 1936-го року трест «Українфільм» заборонив «Строгого юнака». А 13 лютого 2019-го його показав Центр Довженка.
фабрика соцреалізму
Українське кіно 1930-х
6 лютого Гармонь. 1934. Ігор Савченко
13 лютого Строгий юнак. 1935. Абрам Роом
6 березня Інтриган. 1935. Яків Урін
13 березня Одного разу влітку. 1936. Ханан Шмаін, Ігор Ільїнський
20 березня Шуми, містечко! 1939. Микола Садкович
Алексей Першко 15 лютого 2019
Коментарі
 
Ім’я
20 березня 2019
Ваш коментар

Підписатися на обговорення

популярні статті

Що в кіно? Прем'єри тижня (27 лютого - 6 березня)

Ольга Полякова та Даша Астаф'єва знову свінгують, а також інші новинки прокату.

27 лютого 2019

0
347

Що в кіно? Прем'єри тижня (7-13 березня)

Нова супергероїня, український мюзикл і інші новинки прокату.

08 березня 2019

0
270

Шантаж зі звуком і без звуку

Довженко-центр і Коло Дзиґи. Класична стрічка від англійського Хічкока під музику британця Ніла Бренда.

25 лютого 2019

0
266

Що в кіно? Прем'єри тижня (14-20 березня)

Аладдін, але не Гая Річі, та інші новинки прокату.

14 березня 2019

0
175

Четверо в автомобілі, не рахуючи зайця

Ільф і Петров, Ігор Ільїнський і соратник Курбаса «Одного разу влітку». Ще одна неординарна комедія в програмі Oldschool-2 Центру Довженка.

18 березня 2019

0
109

 



fk tw