Строгий юнак. Він же - Чарівний комсомолець


Строгий юнак. Він же - Чарівний комсомолець
Oldschool2 в Довженко-центрі - продовження. Кіно «зазору» і черговий шедевр.
У вельми некомфортному і часто небезпечному «зазорі» між революційним авангардом 20-х і «великим стилем» скам'янілого соцреалізму сталінської епохи не по своїй волі опинилася сила-силенна майстрів радянського кінематографа. Московський режисер Абрам Роом в 1933-му році «за недисциплінованість і трудове розкладання» був тимчасово звільнений з «Мосфільму» і відправлений в своєрідне заслання в Київ - на студію «Українфільм». По тому ж маршруту пройшов письменник-одесит Юрій Олеша: після тріумфу «Трьох товстунів» (1924) і «Заздрості» (1927) він абсолютно не зумів вписатися в нову, куди більш жорстку і багато в чому незрозумілу для інтелігента епоху і займався створенням п'єс, де намагався осмислити для себе самого і сформулювати «назовні» загальноприйнятні етичні норми «нового порядку». Як результат народилася дивовижна п'єса «Чарівний комсомолець», яка після публікації в журналі «Новий світ» (№8 за 1934 й рік) і бурхливої ​​дискусією, що послідувала за нею на всесоюзному рівні, з ентузіазмом була прийнята для постановки в Києві під назвою «Суворий юнак». Сюжетна колізія, на перший погляд, була досить проста.
На заміській дачі найбільшого хірурга і вченого Юліана Степанова (Юрій Юр'єв) молодий гість - комсомолець-спортсмен Гриша Фокін (Дмитро Дорліак) - негайно закохується в красуню-дружину професора Машу (Ольга Жизнева). Але настільки банальна на перший погляд ситуація стає зовсім не мелодрамою з пристрастями, а лише приводом для зовсім утопічних роздумів про якийсь кодекс моралі нового, поки ще не сформованого суспільства, де багато акцентів варто кардинально переставити. І добре, якщо б всі проблеми творців картини зводилися тільки до вельми спірних уявленням про нове суспільство і по-інтелігентськи старомодним розумуванням про недалеке вже світле майбутнє! Роом, Олеша і оператор Юрій Єкельчик, який професійно перевершив сам себе, дружною компанією провели два літа на залитому сонцем одеському узбережжі, створили абсолютно дивовижний світ.
 Утопія - вона утопія і є. Але тут вона набуває унікальні риси. Світ фільму - немов Рим періоду (тоталітарного) розквіту: з геометрично бездоганними парками, віллами аристократії, що дивляться на море, зі стадіонами та стрімкими колісницями, білосніжними шатами на бездоганно складених юних тілах, з колонадами, що йдуть вдалину, і прохолодою просторих купалень. А ще - несподівано! - тут раптом виникають театр з м'ясистим танцівницями і фраками з «Травіати», циклопічна операційна з лікарями-муміями, дискобол, який кидає торти, і сон головного героя Гриші, немов підглянутий у Пабста і Мурнау. І розмови комсомольців про неприпустимість зрівнялівки (недавно заявленої Сталіним в якості нового курсу), і - головне! - Третьому Комплексі ГТО, де замість фізкультурних норм «готовності до праці і оборони» вводився якийсь «моралізований кодекс поведінки нової людини». Суворою і бездоганно літературною мовою.
Зрозуміло - фільм свого часу не «вписався в тему» ​​ні ідеологічно, ні формально. 10 червня 1936-го року трест «Українфільм» заборонив «Строгого юнака». А 13 лютого 2019-го його показав Центр Довженка.
фабрика соцреалізму
Українське кіно 1930-х
6 лютого Гармонь. 1934. Ігор Савченко
13 лютого Строгий юнак. 1935. Абрам Роом
6 березня Інтриган. 1935. Яків Урін
13 березня Одного разу влітку. 1936. Ханан Шмаін, Ігор Ільїнський
20 березня Шуми, містечко! 1939. Микола Садкович
Алексей Першко 15 лютого 2019
Like

Ім’я:
13 липня 2020
Ваш коментар

популярні статті


50 років Полу Томасу Андерсону 50 років Полу Томасу Андерсону

Пол Томас Андерсон – велика фігура в сучасній кіноіндустрії, лідер американського незалежного кіно і простий глядач, який не цурається...

26 червня 2020 0 937
Чорновий монтаж Чорновий монтаж

FIRST CUT LAB ВІДБУДЕТЬСЯ В УКРАЇНІ

07 липня 2020 0 227