Можливість іншого. Вільного.


Можливість іншого. Вільного.

В рамках Одеського кінофестивалі в Довженко-центрі пройшла ретроспектива «Одеські незалежні: вільне кіно 90-х».
Часом складаються в історії кінематографа такі обставини, коли він на короткий час раптом скидає з плечей не завжди приємну і завжди дуже непередбачувану прокатну необхідність (вкладені у виробництво фільму гроші ж треба якось «відбивати»?). І ось тоді, позбавлений всякого диктату - як глядацького, так і продюсерського - він знову і знову намагається доводити, що все-таки є Мистецтвом, створюваним деміургом-Автором не тільки для банального потурання невибагливому в своїй масі споживачеві, а для чогось незмірно більшого ... Подібна історія трапилася 30 років тому з Одеською кіностудією, коли повний розвал радянської системи виробництва і прокату фільмів привів до прекрасного і короткого, але несподівано феєрично-яскравого локального «кіно-вибуху». І якщо раніше поняття «авторське кіно Одеси» традиційно пов'язувалося лише з ім'ям Кіри Муратової, то під час «дикого кінематографа» початку 90-х, коли Імперія розпалася, а прийдешнє тонуло в загальному невизначено-тривожному тумані - на ідеологічних і виробничих руїнах Системи виросли нехай ефемерні і найчастіше зовні безглузді, але зате ні на що не схожі і абсолютно дивовижні квіти.
Одеське (географічно) кіно початку 90-х було представлено в програмі п'ятьма фільмами чотирьох режисерів, які яскраво блиснули своїми дебютами, але швидко зникли - разом зі своїм неповторним часом - з кінематографічного горизонту: Михайла Каца («Пустеля», 1991; «Кульгаві ввійдуть першими », 1993), Сергія Рахманіна («Людина К», 1992), Юрія Садомского («Лавка Рубінчик і ... », 1992) і Юрія Белянського («Дорога в парадиз», 1991). Що у них спільного? І багато, і майже що нічого. Із загального - різного ступеня монохромність вицвілої (або, навпаки, пересвіченої) картинки, пряма і непряма присутність в сценарії літературного інтелігентського пантеону пізньорадянської доби (Леонід Андрєєв, Фланері О'Коннор, Кафка, Іонеско, Беккет, Борхес і т.п.), принципове відштовхування від остогидлого всім реалізму і, звичайно, прекрасні саундтреки (хоча і сильно постраждалі технічно від часу). А нічого лише тому, що режисери явно не входили ні в які декларовані ними самими або придумані кимось «школи», а тому манера кожного принципово (до екстремальності) індивідуальна. Старозавітна неприборкана «дикість» Каца, відсторонено-метафорична повільність Рахманіна, позачасовий «сміттєвий вітер» Садомского, памфлетно-ніжна утопічність Белянського ... Ретроспективно спостерігаючи вітчизняний кінематограф останніх тридцяти років, після перегляду цієї програми залишаються, мабуть, два найяскравіших відчуття. По-перше, як все-таки здорово в усі часи, незважаючи на обставини, намагатися стати по-справжньому вільним. А по-друге, що ігрове кіно України могло б все ж відбутися по-іншому - не тільки в досить вузьких рамках часто показушних «національності» і «патріотичності», чого вимагає жорстке «замовлення», а якось все-таки «по -світовому» і в цьому широкому контексті ... Адже передумови-то все були ще скільки років тому.
Сподіваємося, що ці 5 картин - лише прелюдія до підняття з дна несправедливого забуття нехай, може, не шедеврів, але найщасливіших знахідок того дикого, але настільки, як виявилося, щедрого на артефакти часу. Спасибі ОМКФ за єдину в цьому році off-line програму, та й Довженко-центру - за професіоналізм, ентузіазм і наданий великий екран.
Текст - Сергій Локотко

Алексей Першко 08 жовтня 2020
Like



Ім’я:
26 листопада 2020
Ваш коментар

популярні статті


Що в кіно? Прем'єри тижня (29 жовтня - 4 листопада) Що в кіно? Прем'єри тижня (29 жовтня - 4 листопада)

Відьми, знову відьми та інші новинки прокату.

28 жовтня 2020 0 5897
Як один фільм письменника вбив
ексклюзив
Як один фільм письменника вбив

Vian-Fest в Довженко центрі - день другий. A la noir.

29 жовтня 2020 0 2234
Два світи - два фокуси Два світи - два фокуси

Програма 4-го Київського тижня критики «Фокус: Україна Франція»

30 жовтня 2020 0 2056
Що в кіно? Прем'єри тижня (5-11 листопада) Що в кіно? Прем'єри тижня (5-11 листопада)

Український номінант на Оскар, класичні казки та інші новинки прокату.

04 листопада 2020 0 1537
Київ. Борису Віану 100 років.
ексклюзив
Київ. Борису Віану 100 років.

У Довженко-центрі завершився Vian-Fest.

05 листопада 2020 0 1530