Жак Дуайон: Роден - титан, який визначив 20-е століття

Увійти через
Реєстрація
 
Жак Дуайон: Роден - титан, який визначив 20-е століття
 
Новини: Жак Дуайон: Роден - титан, який визначив 20-е століття
Обгрунтовано підозрюючи, що новий фільм живого класика французького кінематографа Жака Дуайона «Роден» рано чи пізно вийде на українські екрани, кореспондент порталу kino-teatr.ua відправився в Париж, сходив в музей Родена і поговорив з автором фільму. А раз підозри стануть реальністю 5 квітня, то ми і пропонуємо вашій увазі виклад нашої бесіди з месьє Дуайоном.
КТ. - Як народився ваш фільм - з вашого особистого бажання або ж до вас звернувся продюсер?
ЖД. - Друге: до мене звернувся продюсер з пропозицією зробити документальний фільм про Родена і я погодився. Але скоро зрозумів, що я не здатний розповісти про цю людину засобами документального кіно. Адже коли я почав роботу зі сцен, в яких Роден каже то з Розою (багаторічної супутницею життя скульптора - КТ.), То з Каміллою Клодель, я виявив, що якось само-собою я пишу сцени для художнього фільму. І я подзвонив продюсерам, щоб сказати, що я готовий робити про Родена фільми довжиною в 2 години, 3 години, 5 годин або хоч 10 годин, але 50 хвилин документального фільму - це абсурд. І я продовжив писати - в надії, що зможу зняти ігровий фільм про Родена - і незабаром зрозумів, що потрібно якось себе спочатку обмежити в хронології, адже зняти фільм про все життя Родена, до самої його смерті, неможливо. Так що я запропонував ідею фільму Венсану Ліндону, якого я спочатку бачив у ролі Родена. На щастя, Венсан відразу ж погодився, і тоді всі турботи про пошуки продюсерів я поклав на нього, так як він куди краще мого в цьому орієнтується. Ось так все і почалося - з якоюсь дива, хоча таке трапилося не вперше. І справа ось у чому: у мене є фільм «Мої сеанси боротьби» (2013), який і на екрани-то ледь вийшов і показав погані результати. А в цьому фільмі було щось від свого роду хореографії. І ось дружина одного мого друга, подивившись цю стрічку, сказала: «Треба ж, а Жак працює в дусі Родена». Так що можна сказати, що вже тоді Роден немов витав в повітрі.
КТ. - Ви вже згадали Венсана Ліндона, але я все ж хочу повернуться до цього вашим вибором: я вчора знову побував в музеї Родена, і я лише утвердився в думці, що Ліндон не особливо схожий зовні на Родена.
ЖД. - Не можу з цим погодиться, адже Венсан схожий на Родена в іншому, наприклад - своїм поглядом: він, цей погляд, настільки ж чистий і сильний, як і у Родена. Ні у кого іншого я такого погляду не зустрічав. Та й зростання вони приблизно однакового. До того ж для мене фізична схожість не рахується. Мене в першу чергу цікавить якась тваринна частина натури Родена: він не був інтелектуалом, але був людиною дуже сильним, чимось дуже схожим на бика. І ось цю тваринну силу я теж знайшов в Венсані. Пізніше я знімав сцену, в якій Камілла поїхала до Англії, втекла від Родена, а до нього приходить молода англійка, що б розповісти про Каміллі. І під час зйомок я раптом зрозумів, що Венсан дуже схожий на того Родена, якого якось намалював Бурдель (Еміль Антуан Бурдель, знаменитий скульптор і художник, учень Родена - КТ). Бурдель начебто мав намір намалювати карикатуру, але це справжній малюнок - ви самі побачите (намагається знайти його на своєму смартфоні). І я думаю, що тут ми бачимо саме Венсана.
КТ. - Тепер я бачу, що ви абсолютно не помилилися в вашому виборі виконавця головної ролі.
ЖД. - А я ж на момент вибору актора ще не знав про існування цього малюнка. Так що можна сказати, що навіть в тому випадку, якщо б я спочатку не бачив в цій ролі Венсана, то, побачивши цей малюнок, я б неодмінно звернувся б тільки до нього.
КТ. - Багато що вже відомо про причини, чому вибір припав на Венсана Ліндона, але хотілося б отримати ще пару уточнень. Чому ваш Роден не носить окулярів (як Роден справжній), я читав - ви не хотіли втрачати ту саму міць в погляді, про яку вже говорили вище. Але ось чому у Родена-Ліндона таке коротке волосся? На портретах в музеї Роден швидше довговолосий. Коротке волосся вашого Родена, воно щось значить?
ЖД. - Знову пошлюся на фотографії і малюнки: так, є безліч таких, на яких у Родена дуже довге волосся, і ще довше - борода. Але існує і безліч фотографій Родена з самих різних періодів його життя, на яких у нього коротке волосся. До того ж тут є важливий момент: у нас було всього 7 тижнів на зйомки цього фільму, а я абсолютно не сприймаю фальші: і волосся, і борода повинні бути справжніми, а їх за 7 тижнів не виростиш. А повертаючись до згаданих фотографій, треба сказати, що на них Роден - просто втілення і шарму, і внутрішньої мощі просто неймовірною. Він дуже гарний: з одного боку, він невисокий, такий собі маленький бик, але харизма - просто неймовірна. І ось що ще: часом в своєму прагненні відповідати правді часу, ми перетворюємося в карикатури. Ось, наприклад, я недавно летів з Японії, де представляв «Родена», і в літаку показували якийсь французький костюмований фільм - там все було начебто на місці: і капелюхи потрібного фасону, і маленькі кругленькі очечки в металевій оправі, і сукні , Усе! - але ніякого сенсу це не несло. І в зв'язку з цим ви майже не побачите в «Родена» капелюхів - я не хотів займати свій час підбором циліндрів, капелюхів, канотье і всього іншого. А адже в той час все повинні були носити головні убори - навіть робочі ходили в кепках, але ніхто - з непокритою головою. Ось що ще стосується одягу жінок і дівчат тієї епохи: в 70-80-х роках 19-го століття ще існував відгомін стилю ампір - пишні спідниці, створювані за допомогою спеціальних громіздких каркасів. Подивіться на перші фотографії Камілли Клодель в майстерні у Родена - у неї величезний зад через ці дужок, які вставляли в поділ сукні. Я ще запитав у костюмерки: «Це у неї такий зад?». А вона відповіла, що це спеціальні дужки, якими підводиться поділ сукні ззаду. І ця мода пішла лише до 90-х років 19-го століття. Так що по правді Камілла мала б на початку фільму носити сукні з цими дужками, але кому це, на самій-то справі, цікаво ?!
КТ. - Тобто ваш фільм - це не байопік цієї монументальної фігури в світовій культурі, а лише її бачення?
ЖД. - Насправді, я і досі не до кінця знаю, що це таке - цей самий байопік. Була і є мода на фільми, які так визначаються, але я їх не дуже-то і дивлюся. Для мене важливо ось що: я, звичайно, вивчив масу документальних матеріалів про Родена, але мене цікавлять не голі факти його біографії, а то, як вони впливали на процес його творення. Безумовно, він не жив як відлюдник - у нього була і Роза, і відносини з Каміллою Клодель, і з ще багатьма моделями, які йому позували - але цікаво інше. Ось наприклад, чому я показав роботу Родена над статуєю Бальзака, а не над його більш ранніми і більш знаменитими роботами, на зразок «Мислителя» або «Поцілунку». А все тому, що зі статую Бальзака - на мою думку - почалася вся сучасна скульптура, якщо і не все мистецтво в цілому. Творчість Родена не замкнене в 19-м столітті, він - творець, який визначив і 20-е століття. І я спробував в деталях показати і сам творчий процес на всіх його етапах - і макетування, і збірка, і навіть ті незакінчені роботи або начерки, які прийнято називати non finito. Тобто я хотів відобразити всі ті сліди, які, в свою чергу, хотів залишити Роден. Так само я хотів показати, наскільки сучасний і до сих пір ця людина, який переріс свою епоху. Наприклад, в минулому році музей Родена в Парижі організував свого роду діалог між Роденом і Кіфером (Міхаель Маттіас Кіфер, видатний німецький скульптор, який помер в 1980-му році - КТ.). І підчас цієї виставки було видно, наскільки Роден і його творчість впливали і були цікаві настільки видатному скульптору, як Кіфер. А раз це так, значить Роден своєю творчістю поставив себе поза часом.
Алексей Першко 03 квітня 2018
Коментарі
 
Ім’я
16 жовтня 2018
Ваш коментар

Підписатися на обговорення

популярні інтерв'ю

Сестри Перрон: Як вижити в будинку із привидами

Андреа і Сінтія Перрон - старша і одна з молодших сестер, яким довелося виживати в справжньому будинку з привидами. Саме їх історія лежить...

24 липня 2013

91
45884

Баррі Зонненфельд: "Люди в чорному 3" мають найкраще 3D

Напередодні виходу у всіх сенсах фантастичної комедії «Люди в чорному 3» режисер Баррі Зонненфельд давв ексклюзивне інтерв'ю кращому...

13 травня 2012

85
17113

Грег Хедсон:Схожого на "Морський бій" раніше не знімали

Ветеран війни в Іраку, який втратив на полі бою обидві ноги, Грегорі Д. Хадсон розповів кращому українському кінопорталу kino-teatr.ua про...

26 квітня 2012

118
17015

Віра Фарміга: Я вивчала демонологію заради "Закляття"

Актриса Віра Фарміга напередодні прем'єри містичної картини "Закляття", заснованої на реальних подіях, розповіла про свій досвід...

17 липня 2013

110
16651

Марина Петренко: "Джентльмени удачі" - чесний фільм

За пару місяців до виходу римейку культової радянської комедії «Джентльмени удачі», яким зайнявся Тимур Бекмамбетов, виконавиця головної...

26 жовтня 2012

115
15352

 



fk tw



Конкурси