Фільм Ми, наші улюбленці та війна 2024

Жоель Шапрон: Про кіно, кінотеатрах і не тільки


 Жоель Шапрон: Про кіно, кінотеатрах і не тільки
28 жовтня 2016- го року в київському кінотеатрі «Київ» - головному фестивальному центрі 46-го МКФ «Молодість» - пройшла презентація книги Жоеля Шапрона і Прісілли Жессаті «Французький кінотеатр - аншлаг довжиною в століття». Представив книгу українській публіці один з авторів - Жоель Шапрон, кінознавець, історик кіно, фахівець з міжнародних зв'язків, організатор кінопроцесу, референт Каннського кінофестивалю за фільмами країн колишнього СРСР, кавалер ордена Мистецтв і літератури Франції. Месьє Шапрон знайшов час у своєму щільному графіку для бесіди з кореспондентом національного порталу kino-teatr.ua.
КТ. - Жоель, відомо, що «Французький кінотеатр» - вже друга ваша з Прісіллой книга, а перша, що витримала вже 2 видання, була присвячена принципам і механізмам фінансування французького кіно. У ній ви виклали принципи підтримки французького кіно державою. На щойно минулої презентації про цю книгу говорили, що її абзацами цитували в процесі підготовки нового українського закону про кіно. Питання: тобі вже вдалося з ним ознайомитися?
ЖШ. - Ти знаєш, ні, я його не читав, хоча багато країн колишнього СРСР консультуються зі мною в процесі підготовки своїх законів про кінематографію. Я б із задоволенням почитав би ваш Закон, але ніхто не дав мені ні його проект, ні остаточний варіант.
КТ. - Текст Закону, прийнятий в кінці вересня Верховною Радою, опублікований на її сайті, і в ньому є пара-трійка моментів, які, на мою думку, повинні були б викликати питання у європейських експертів. Ти - один з них, тому хотілося б почути чи підтвердження, то чи спростування цих сумнівів. І перше з них: в законі написано, що джерелом фінансування національного кіно є державний бюджет (0,2 відсотка від загального фонду за минулий рік). Там ще буквально одним реченням згадуються в цьому розрізі кошти від лотерей та «інші кошти, не заборонені законом».
ЖШ. - Так, досить туманний законопроект.
КТ. - Більш того, в законі є ще й шкала визначення національності фільму, подібна до європейської та побудована за тією ж бальною системою в залежності від складу знімальної групи, місця проведення зйомок і пост-продакшена, і т.д. Але там є один нюанс - національним фільмом, якому надається державна підтримка, є фільм, знятий на українській або кримсько-татарською мовою. По- моєму, в Європі це важко собі уявити.
ЖШ. Звичайно, адже таким чином заперечується сама ідея ко-продукції. Наприклад, в нашій системі мову фільму - це ті ж бали, ти їх, як отримуєш або ж ні.
КТ. - І якщо я не помиляюся, в твоїй першій книзі написано, що у вас якщо продюсер знімає фільм не французькою мовою, то він всього лише втрачає доступ до певних податкових пільг, що надаються вашим законодавством.
ЖШ. - Абсолютно вірно.
КТ. - І якою мовою знімати - це справа продюсера.
ЖШ. - Правильно. Ціла купа фільмів іноземними мовами є французькими, все ті ж бессоновскі продукти - «Заручниці», наприклад.
КТ. - Або ж «Зулу: Теорія змови» Жерома Салля. Пам'ятаю, я запитав його, чому його фільм вважається французьким, хоча там немає ні слова по-французьки. А він відповів: «Я - французький режисер, адже я вихований на французькій культурі, а те що у фільмі говорять по-англійськи і на африкаанс всього лише відображає мовну ситуацію в Південній Африці».
ЖШ. - Звичайно, «Зулу» французький фільм, адже там є ще й інші члени знімальної групи, які є французькими громадянами, там, в кінці кінців, є французькі гроші.
КТ. - Резюмуючи: якби Україна була членом Європейського Союзу і їй потрібно було б привести своє законодавство у відповідність з європейськими стандартами ...
ЖШ. - Тоді потрібно було б, як мінімум, внести поправки в ваш Закон. Ну або ж прийняти новий. І на жаль, дуже часто в країнах пострадянського простору кіно залишається знаряддям для національних цілей. І напевно у чиновників є установка захистити мову - і тут вони абсолютно праві, ось тільки кіно - це не лінгвістичний момент, і мова не повинна бути критерієм (і тим більше головним критерієм) визначення національності фільму. Ось, наприклад, «Люксембург» Мирослава Слабошпицького буде знятий українською мовою, але й у нас він буде вважатися національним фільмом, тому що це - ко-продукція. Хоча можливо тут виникне певна складність - з якого дива Національний Центр Кінематографії Франції повинен працювати з українською стороною, яка не визнала б цей фільм національним, будь він знятий не українською мовою.
КТ. - Гаразд, давай повернемося до твоєї книги. Чи існує на даний момент в Європі або в світі практика кінопересувок?
ЖШ. - Так, звичайно, вони існують навіть у Франції і в нашій книзі є ціла глава, присвячена цій справі. Там описаний весь механізм функціонування - реєстрація в НКЦ, субсидування та інше. Є пересувки двох видів: одна справа, коли привозиться обладнання і тимчасово встановлюється у вже готовому приміщенні, і інше, коли купується спеціальна вантажівка, що представляє собою готовий міні-кінотеатр на 60-80 глядачів з проектором, касою, екраном, кріслами, обігрівом і всім іншим. Такі вантажівки - це просто приголомшлива річ!
КТ. - Але має бути вони і коштують недешево !?
ЖШ. - Звичайно. Не пам'ятаю точних цифр, але мова йде про декілька сотень тисяч євро.
КТ. - Я до чого веду: в нашому новому Законі передбачена допомога держави підприємцям, що відновлює кінотеатри, або ж бажаючим зайнятися кінопересувництвом. Але, по-моєму, при такій вартості вантажівок-пересувок це справа представляється утопією. Адже існують же якісь формули, за якими можна обчислити адекватну вартість квитка в кіно в ув'язці з доходами населення?
ЖШ. - Так, по ідеї існують. Я точно не знаю, але можу припустити, що, наприклад, компанія «Гомон» (одна з найбільших мереж кінотеатрів у Франції), збираючись відкрито новий мультиплекс в якомусь французькому регіоні, свій бізнес-план будує під економічний рівень населення зони охоплення цим мультиплексом. І при цьому варто врахувати, що швидше за все місцева влада охоче підуть на зустріч цій компанії, оскільки розуміє, що краще б молодь ходила в кіно, а не займалася б невідомо чим. І у нас є певна економічна стабільність: якщо хтось розраховує отримати перший прибуток через 5 років, то швидше за все він її і отримає. А ось в Україні з цим складніше.
КТ. - Ось і я про те ж: мені здається, що людина, яка купила ось таку вантажівка в Україні, в наших економічних умовах ніколи, навіть за допомогою держави, не поверне собі витрачені кошти.
ЖШ. - Так, можливо, так що, напевно, увагу треба звернути на ті пересувки, які влаштовуються в клубах і інших подібних приміщеннях. У Франції подібні починання підтримуються Національним Центром Кінематографії, оскільки є розуміння важливості донесення кіно тим верствам населення, які самі в кіно не підуть - наприклад, у в'язницях, в будинках для людей похилого віку, та й просто в важкодоступних місцях де-небудь в Альпах.
КТ. - Ясно. Але давай ще раз повернемося до нашої системи державної підтримки кінематографа, яка закріплює повну залежність кіно від держави.
ЖШ. - Це ні в якому разі не можна робити. Ось, наприклад, твоя колега, з якою я говорив тільки що, думала, що нашу систему ще Де Голль придумав після війни. А я їй сказав, що, прочитавши книгу, вона зрозуміє, що, якби не Друга Світова, наша система запрацювала б ще в 38-му чи 39-му році. Війна відклала рішення цього питання, але, коли наша система була запущена ніхто і ніколи, ні ліві, ні праві, ні Де Голль, ні Жискар, ні Міттеран, ні Олланд, не ставили під сумнів саму організацію системи. У цьому сенсі кіно для нас є невід'ємною частиною влади, оскільки кіно живе своїм життям абсолютно окремо від держбюджету. І важливо, що регулюється весь процес самими професіоналами від кіно, які прагнуть відкоригувати роботу системи з урахуванням тих чи інших нововведень.
КТ. - Тобто держава лише надає рішенням професіоналів форму законів?
ЖШ. – Так, цілком вірно. Але я завжди кажу, що 70 років комунізму не могли не залишити сліду в умах ваших чиновників старшого покоління, які росли в умовах, коли вважалося, що кіно пов'язано з пропагандою, з політикою, називай, як завгодно.
КТ. - Але наш новий Закон про кіно розроблявся і приймався зовсім не старими людьми - є така ініціативна група # кінокраїна, куди входять представники наших найбільших телеканалів і продакшенів.
ЖШ. - А телеканали цим законом зобов'язуються якимось чином брати участь у виробництві національного кіно?
КТ. - Наскільки я розумію, там нічого про це немає.
ЖШ. - Я чому питаю: у нас вважається, що якщо телеканали беруть участь в розробці подібних законів про кіно, то вони приречені на провал.
КТ. - Чому?
ЖШ. - Тому що в нашій системі у телеканалів є дуже багато зобов'язань - як в економічному плані, так і в репертуарній політиці - і, якби ми у них запитували їхню думку, жоден з них за наші закони, в тому вигляді в якому вони існують , не проголосував би. Це проти їх інтересів.
КТ. - Ну що ж, поживемо - побачимо. Спасибі величезне за змістовну бесіду.
Алексей Першко 29 жовтня 2016


Avatar
Ім'я:
29 березня 2024

популярні Інтерв'ю


Сестри Перрон: Як вижити в будинку із привидами Сестри Перрон: Як вижити в будинку із привидами

Андреа і Сінтія Перрон - старша і одна з молодших сестер, яким довелося виживати в справжньому будинку з привидами. Саме їх історія лежить...

24 липня 2013 51872
Юрій Рудий: Моє кіно - для українок
ексклюзив
Юрій Рудий: Моє кіно - для українок

Як і варто було припускати, в Україні кіно знімається не тільки за державної підтримки. Знаходяться і сміливці, які ризикують вкладати у...

10 жовтня 2019 48551
 Ілля Гладштейн: Кіно42 - новий будинок кіно
ексклюзив
Ілля Гладштейн: Кіно42 - новий будинок кіно

Дізнавшись про те, що в Києві в найближчому часі відкривається новий артхаузний кінотеатр «Кіно42», кореспондент порталу Kino-teatr.ua...

29 листопада 2019 48181
Ноемі Мерлан: Головне - акторська магія
ексклюзив
Ноемі Мерлан: Головне - акторська магія

6 лютого на екрани України виходить один з найпомітніших французьких фільмів року - стрічка Селіни Сьямми «Портрет дівчини в огні». Будучи...

30 січня 2020 47497
Ніколас Елліотт: «Астенічний синдром» - шедевр
ексклюзив
Ніколас Елліотт: «Астенічний синдром» - шедевр

Бесіда з кінокритиком та відбірником Міжнародного кінофестивалю в Локарно Ніколасом Елліотом про минуле та майбутнє українського кіно і...

20 серпня 2019 47002