Оскар: передісторія


Новини: Оскар: передісторія

Частина 2

Після остаточної перемоги так званих «незалежних» над кіноіндустрією Нью-Йорку та Чикаго, голлівудське кіновиробництво стрімко зростає. Наприкінці 20-х років Голівуд перемагає також попереднього світового лідера – французьку імперію «Пате» - і займає 85% світового ринку кіно. Найбільші банки Америки своїми інвестиціями поставили кіноіндустрію в один ряд з автомобільною, консервною, нафтовою та тютюновою галузями промисловості, які і донині є предметами національної гордості США. В цей момент зароджується і небезпечна тенденція в світі кіно: воно остаточно перетворюється на бізнес. Касові провали найбільших режисерів тих часів змусили пожертвувати фігурою зірки-постановника, яку замінили на повноправного представника великого капіталу – продюсера. Міркування прибутковості стають домінуючими. В якості одного з головних маркетингових інструментів продюсерами створюється культ «зірок».
20-ті роки – один з найяскравіших періодів в історії Голівуду, який недарма називається «золотими двадцятими». Свого розквіту досягають такі гіганти кінематографу як Чарлі Чаплін та Мак Сеннет, Бастер Кітон та Гарольд Ллойд. В Голівуді працюють кращі європейські режисери – Мурнау, Штрогейм, Любіч. Починаються творчі кар’єри Френка Капри, Говарда Хоукса, Уільяма Уайлера. Весь світ обожнює Дугласа Фербенкса, Мері Пікфорд, Рудольфо Валентіно та Глорію Свенсон. Одночасно настигає і технічна революція в кіно – справа йде до появи звукового кіно.
Як і будь яке значне явище, «золоті двадцяті» мали і свою темну сторону. В Голівуді один за одним розгоряються скандали, пов’язані з нравами тодішньої еліти американської кіноіндустрії: тут і наркотики, і вбивства, і кіднепінг, і п’яні оргії, і безкінечні сексуальні походеньки кінозірок. Пуританське американське суспільство обурюється розмірами гонорарів, протекціоністськими тарифами та небажанням кіношників зменшити свої апетити навіть на час Першої світової війни. Одночасно відбувається і народження профспілок, які вступають в тривалу боротьбу з керівництвом «незалежних» студій, які стрімко перетворюються на мейджорів. Боротьба ця тривала близько 10 років: «велика п’ятірка» у складі Paramount, 20th Century Fox, MGM, Warner Bros., RKO йшла на поступки, а  «мала трійка» (Universal, Columbia, United Artists) рішуче не хотіла цього робити. Лише 1926-го року підписується «Генеральна між студійна угода» між мэйджорами та п’ятьма найбільшими профспілками. Але і вона носила лише декларативний характер і не могла принести бажаної стабілізації. В цій ситуації все більш суттєвим стає питання створення нового інституту, який зміг би нейтралізувати соціальні та професійні конфлікти.
Ситуація ця погіршується і бойкотом «аморальної продукції» Голівуду, що його організувала впливова «Ліга моралі» та мільйони її активістів по всій Америці.   Все частіше та гучніше лунають вимоги введення жорсткої державної цензури. Магнати кіноіндустрії роблять активну контратаку і організовують «Об’єднання продюсерів та прокатників», на чолі якого стає одіозна фігура Вілла Хейса – пуританина, одного з лідерів республіканської партії. 1922 року в Нью-Йорку відкривається сумнозвісне «Бюро Хейса», рішення якого хоча й носили лише рекомендувальний характер, але мало хто мав сміливість протистояти їм. «Кодекс моралі Хейса» був покликаний змінити обличчя американського кінематографу і зробити його більш пуританським. Як і будь-яке значне явище, «Бюро Хейса» та його кодекс мали дві сторони: шкода, яку вони нанесли кіномистецтву очевидна, але жорсткі обмеження стимулювали пошук нових і неочікуваних режисерських рішень, а акторська майстерність сягає піку своєї віртуозності.
Ос такою неоднозначною була обстановка в Голівуді напередодні народження Американської Кіноакадемії, яке можна розцінювати як свого роду парадокс: вона стала одночасно і виявом потуги американської кіноіндустрії,і засобом її виживання. Історія академії, яка нараховує вже більше 8 десятків років носить відбиток безперервного скандалу: вона знала і «полювання на відьом», і заборони на професію, і відмови від членства та прийняття нагород, і бойкот голосування, і звинувачувальні промови зірок підчас церемонії вручення «Оскара». Але навряд чи хтось візьметься заперечувати авторитет Академії і її вплив на світову кіноіндустрію.
Алексей Першко 26 липня 2011


Ім’я:
29 липня 2021
Ваш коментар

популярні новини


Айзек і Дефо  у трейлері «Холодного розрахунку» Айзек і Дефо у трейлері «Холодного розрахунку»

Від сценариста «Таксиста».

29 липня 2021 0 99
Вілл Сміт у трейлері драми «Король Річард» Вілл Сміт у трейлері драми «Король Річард»

Історія родини сестер Вільямс.

28 липня 2021 0 167
«Мисливці за привидами: З того світу». Новий трейлер «Мисливці за привидами: З того світу». Новий трейлер

Прем'єра – у листопаді.

28 липня 2021 0 228
Зірки Marvel зіграють у комедійному горорі Зірки Marvel зіграють у комедійному горорі

Ентоні Макі і Девід Гарбор – у фільмі «У нас привид».

28 липня 2021 0 197
Трейлер комедії «Погані домогосподарки» Трейлер комедії «Погані домогосподарки»

З Крістен Белл і Вінсом Воном.

27 липня 2021 0 278