Увійти через
facebook google
 

Жанри: вестерн


Новини: Жанри: вестерн
Джон Вейн у фільмі Диліжанс

Історія та еволюція

Характеризувати вестерн можна навіть не як жанр, а ширше – як форму мистецтва. Властива вона не тільки (і не стільки) кінематографу, як літературі та живопису. Саме в літературі вестерн зародився як жанр, і, завдяки своїй специфіці – мінімуму діалогів, красі пейзажів та максимуму дії – дуже підходив кінематографу. Тому вестерн став чи не найпершим популярним жанром кіно – перші стрічки-вестерни знято ще 1894 року.
Тематику вестерну складають події, пов’язані з засвоєнням американського Заходу у другій половині 19-го сторіччя.
Хоча в основі багатьох вестернів лежали історичні події, історія в них була переосмислена і слугувала матеріалом для створення ідеалізованої картини встановлення правопорядку на землях, які його ніколи не знали, а також міфологізованого образу героя, який вступав у боротьбу з дикою природою та конкурентами в ім’я утвердження моральних та соціальних цінностей. Хоча самі ці цінності трактувалися авторами вестерну по-різному – в дусі індивідуалізму або ж гуманізму – що й породило зіткнення ідейно-художніх тенденцій в середині вестерну.
Вестерн виник на основі документальної та белетристичної літератури про Дикий Захід, яка була розповсюджена в США наприкінці 19-го – початку 20-го сторіч, а також на основі дуже популярних тоді напівциркових вистав про Захід зі стрільбою та скачками. Перші коротенькі стрічки, як вже згадувалося вище, були зняті ще для кінетоскопу Едісона, а першим повноцінним вестерном прийнято вважати «Велике пограбування поїзда» (1903, режисер Е.С. Поттер), в якому вже намітилися родові ознаки вестерну як жанру – екзотичність типажів та ландшафтів, динамізм дії.
До 20-х років минулого сторіччя найбільш популярними були вестерни-серіали з постійними виконавцями головних ролей. Наприклад, від 1908 до 1915 року було знято 376 двочастних фільмів про Брончо Біллі, якого грав Г.М. Андерсон. Цей серіал, а також серіали з Томом Міксом та В.С. Хартом в головних ролях сприяли створенню образу ковбоя як лицаря прерій без страху та докору.
В 20-х роках з’явивсят тип епічного вестерну, де з залученням великих масовок відтворювалися історії переселення на Захід та побудови трансконтинентальної залізниці («Залізний кінь», 1924, реж. Джон Форд).
На початку 30-х років (з фільму «Біллі Кід» Кінга Відора) вестерн звертається не до мас та масштабних процесів, а до окремих реальних особистостей, яких він міфологізує: до числа таких персонажів відносяться, наприклад, Джессі Джеймс та його брат Френк.
Численні дослідники жанру вважають переломним в історії вестерна стрічку Джона Форда «Диліжанс» (1939), в якій режисер намагається відійти від міфологічних штампів і зробити головного героя схожим на живу людину. Цю тенденцію підтримують стрічки «Людина з Заходу» Вільяма Уайлера (1940), «Моя люба Клементина» того ж Джона Форда (1946) та «Червона ріка» Говарда Хоукса (1948).
Ще більш відверто основна міфологія класичного вестерну ставиться під сумнів в 50-х роках: ковбої та переселенці остаточно перестають бути бездоганними лицарями і кардинально переосмислюється роль індіанців. В стрічках Д. Дейвса «Зламана стріла» та «Апач» Роберта Олдріча показаний трагізм становища корінного населення Америки перед лицем агресії білих колонізаторів. Ця тенденція, яка отримала свій розвиток в вестернах 60-х років («Осінь шейєнів» Джона Форда, «Маленька велика людина» Артура Пенна), сягла свого апогею на початку 70-х років, коли в кращих зразках жанру відчувається відкритий осуд американської цивілізації за винищення індіанців. Цей напрямок прийнято називати «ревізіоністським вестерном».
Завдяки своїй видовищності та розрахунку на масову аудиторію, вестерн виходить за межі США та розповсюджується в інших країнах, зокрема – в Європі. Вестерни знімаються в Італії (спагеті-вестерни Серджо Леоне), ФРН (стрічки режисера Х.Райнля), НДР та Юголсавії (стрічки з Гойко мітічем), СРСР («Вершник без голови», «Людина з бульвару Капуцинів»). Стрічки, зняті в країнах колишнього соціалістичного табору прийнято називати «істернами».
В 70-80-ті роки минулого сторіччя намічається криза жанру, хоча й тоді знімаються такі видатні стрічки як «Пет Гаррет та Біллі Кід» Сема Пекінпа, «Звивини Міссурі» Артура Пенна, «Ті, що скачуть здалеку» Уолтера Хілла та «Ворота раю» Майкла Чіміно.
Новий сплеск зацікавленості до вестерна пов’язаний з успіхом стрічки Кевіна Костнера «Той, що танцює з вовками» (1990), яка отримала 7 «Оскарів» (з 12 номінацій). 1992 року Клінт Іствуд, який зробив собі ім’я на виконанні головних ролей в спагеті-вестернах Серджо Леоне, знімає ще один видатний вестерн – «Непрощенний», який присвячує пам’яті свого вчителя та колеги. Фільм також отримує 4 «Оскари».
Серед помітних вестернів початку 21-го сторіччя варто згадати чудову стрічку Ендрю Домініка «Як трус Роберт Форд вбив Джессі Джеймса» з Бредом Піттом та Кейсі Аффлеком та рімейк класичного вестерна «3:10 на Юму», знятий Джеймсом Менголдом (обидва – 2007 рік).
Зараз Квентін Тарантіно працює над своїм першим вестерном Django Unchained, який також має бути витриманий в кращих традиціях Серджо Леоне.
Алексей Першко 09 серпня 2011
Like

Ім’я:
16 жовтня 2019
Ваш коментар

популярні новини


"Леді та Бродяга". Новий трейлер "Леді та Бродяга". Новий трейлер

Собаче кохання.

15 жовтня 2019 0 175
Зої Кравіц зіграє Жінку-кішку Зої Кравіц зіграє Жінку-кішку

Ще одна зірка в новому "Бетмені".

15 жовтня 2019 0 262
Чілдрен Кінофест – 2020 Чілдрен Кінофест – 2020

Оголошує Четвертий конкурс дитячих фільмів

15 жовтня 2019 0 168
Роберт Дауні-молодший в першому трейлері "Дулітла" Роберт Дауні-молодший в першому трейлері "Дулітла"

Екранізація відомої казки.

13 жовтня 2019 0 5045
Зірка "Гри в хованки" зіграє в спін-оффі "G.I. Joe" Зірка "Гри в хованки" зіграє в спін-оффі "G.I. Joe"

Самара Вівінг приєдналася до Генрі Голдінгу.

15 жовтня 2019 0 132