Увійти через
facebook google
 

9 грамів в серце


Рецензія на фільм: Зіткнення
Фільм Зіткнення
Дуже приємно, коли знайомство з кінотеатром відбувається за цікавої, неординарної прем"єри. Так, у мультиплексі „Батерфляй Ультрамарин" випала нагода переглянути фільм "Зіткнення". Ця драма міжрасових і міжетнічних стосунків вже охрещена провідними кінокритиками як "фільм року у США". Після перегляду можна однозначно сказати, що фільм Пола Хеггіса байдужим глядача не залишить.
Зараз важко уявити фільм розрахований на масового глядача, в якому не грав би чорношкірий, або представник Східних країн, чи виходець з Латинської Америки. Така політкоректність часом створює можливісті для росту молодих перспективних акторів, але дуже часто вона доводиться до пропагандистського абсурду (це, до речі, стосується не лише кінематографу). Фільм "Зіткнення" - не такий. Уявіть собі, що весь політкоректний та політтехнологічний глянець було прибрано і за вітриною расової та культурної диверсифікації існує стіна непробивних стереотипів та упереджень. Це саме вони заважають людям залишатися насамперед людьми.
У серіальному епосі "Уокер - техаський рейнджер", одним із творцем якого був режисер "Зіткнення", існує дивна закономірність - погані хлопці водять "Форди", хороші, яких не вбивають - "Доджі" (Крайслер), а хороші, яких згодом вбивають - "Шеві" (Шевроле). У новому творінні Пола Хеггіса - все набагато складніше. Немає однаково позитивних, або гранично негативних героїв. Кожна людина унікальна по-своєму, зі своїми ангелами і демонами. Можна нарахувати щонайменше десять дійових осіб, які сюжетно вплетені у буддистську причинно-наслідкову карму фільму. Кожна історія, кожен герой - своєрідні кластери поєднанні у вихорі подій, випадковостей, співпадінь та зіткнень. Расист поліцейський (Метт Ділон) та його хворий батько, чорношкірий режисер і його мулатка дружина, перський імігрант і його дочка-лікар, чорношкірий детектив (Дон Чідл) та його латино-американська подруга-напарник, чорношкірі викрадачі автомобілів (одного з яких дуже пристойно зіграв реппер Лудакріс), китайський ділок і камбоджійські нелегали, чорношкірий слюсар та його чарівна донька, прокурор (Брендан Фрейзер) та його невротична дружина (Сандра Баллок) - у кожному випадку своя неповторна історія, своя мораль, свої дві сторони.
Хоч деякі герої подекуди виглядають занадто ідеальними та неправдоподібними, саме дійство переконує і стукає прямо у серце. Крупні плани героїв у всіх проявах їх почуттів посилюють ефект чи то ненависті, чи то співпереживання. „Зіткнення" не має жорсткої сюжетної нелінійності та ефектної техніки з"йомок "21 грама", проте на голову переважає у масштабності та проблематиці. Певні наголоси були дуже схожі до тих, що мали місце у фільмі Вадима Переламана „Дім піску і туману", а деякі кадри ой як нагадали фільм Спайка Лі „25-та година". Приємно, що у фільмі такого контексту не було тієї напускної претензійності, яка була, скажімо, у „Траффіку" Содерберга. Отже, тепер при згадуванні назви фільму (в оригіналі „Crash") в першу чергу буде пригадуватися не „Crash" (Автокатастрофа) Девіда Кроненберга, а саме цей - „Зіткнення".
Гострий суспільний контекст і його актуальність ніяким чином не зменшують вартості фільму - перегляд відбувається буквально на одному диханні. За жорстким протистоянням, агресією і, власне, трагедією автори фільму дарують надію розуміння, толерантності та людської доброти. „Зіткнення" - це фільм ідентифікація, про що свідчить красномовний тег-лайн - „Думаєш, ти знаєш хто ти є. Та ти і гадки не маєш" (You think you know who you are. You have no idea.).
Рекомендований до широкого перегляду.
9/10
0
Alive 13 січня 2006
Like

Ім’я:
15 жовтня 2019
Ваш коментар

Інші рецензії автора


Повість трьох міст Повість трьох міст

За тиждень після прем"єри пристрасті дещо вляглися, а шок від безглуздого терору і невинних жертв притупився. Тому спробую вставити...

30 липня 2012
Фаза швидкого сну (aka R.E.M.) Фаза швидкого сну (aka R.E.M.)

Дозволю собі вгамувати овації і дифірамби Крістоферу Нолану, спробую одразу відповісти на запитання стосовно покладених сподівань на фільм...

27 липня 2010
Гамлет і лікантропія Гамлет і лікантропія

Я думал, глядя на луну, что стало со вдовой. Всю ночь сквозь храп моих друзей я слышал волчий вой Сплин "Сказка" Спроба...

19 лютого 2010
Моріс Сендак + Тоні Сопрано Моріс Сендак + Тоні Сопрано

Поважаю Спайка Джоунза і за "Бути Джоном Малковичем", і за "Адаптацію", і, особливо, за його відео кліпи R.E.M., Bjork,...

18 лютого 2010
Повернення короля Повернення короля

Ще у 1994 році візіонер Джеймс Кемерон створив 114-ти сторінковий сценарій «Аватар». У 1997 році був «Титанік», а...

17 грудня 2009