Підсумки року: Українське кіно 2011 року


Новини: Підсумки року: Українське кіно 2011 року

У 2011 році Україна святкувала двадцяту річницю незалежності. Поглянувши назад можна помітити, що останніми роками країна й надалі наполегливо підтримує статус некінематографічної держави. Та неквапливими кроками рухаючись вперед кінопроцес в нашій країні у третьому десятилітті здається починає відроджуватись. Про найголовніші успіхи і невдачі українського кіно-2011 далі.

І не зважаючи на те, що коштів з бюджету щороку виділяють на кіно все більше, ситуація залишається сталою. Ми можемо помічати зараз лише певні локальні перемоги. На 2012 рік в українському бюджеті виділили 176 млн. грн. на кіно. Одним із ініціаторів закладення рекордної суми коштів є син президента Віктор Янукович-мол., який зазначив що Партія регіонів першопочатково рекомендувала фінансування кінематографії у розмірі 265 млн. Він обіцяє «перезавантажити» українське кіно спільними зусиллями з Державною службою кінематографії. До речі з виділених із казни коштів 167,5 млн. грн. підуть на зйомки та поширення національних фільмів і фінансову підтримку державного підприємства "Національний центр Олександра Довженка." Тобто гроші будуть виділені на реставрацію і відновлення забутої класики національного кіно. Адже щодвамісяці із 2011 р. дана фільмотека проводить покази німого кіно в супроводі сучасної музики. Варто зазначити, що на кінематограф у 2010 році виділяли 24 млн. грн.

"Крос" Марини Вроди

Фестивальні здобутки України 2011 року мали різну географію і наслідки: деякі картини отримали додатковий поштовх, а інші були повністю розрекламовані нагородою, адже наприклад за відсутності «Золотої пальмової гілки» не можна було б гарантувати успіх короткометражки Марини Вроди «Крос». Та серед дев’яти робіт каннське журі на чолі з Мішелем Гондрі відзначило саме українську роботу вартістю 4 тис. євро, яку українські глядачі змогли переглянути в рамках 41-го кінофестивалю «Молодість». Короткий метр Марини є добротною роботою із символічним змістом бігу в нікуди, і за інших обставин її робота можливо і не була б настільки високо оцінена. Але Канни диктують моду у світовому кіно, а тому визнання престижного фестивалю кидає тінь на роботу Вроди, яку тепер важко сприймати у розрізі усього українського кіно. Адже не кожна якісна короткометражка в Україні досягає навіть участі у подібних форумах.

Однією з основних можливостей налагодження виробництва кіно для України є участь у копродукціях, які абсолютно реально можуть підняти рівень створення фільмів у нашій державі на якісно новий рівень. Під час проведення 64-го Каннського кінофестивалю була підписана угода про спільне кіновиробництво між Україною і Францією. Представники країн домовились про спільний рух у створенні фільмів, серед яких першим проектом має стати стрічка Олени Фетісової «Параджанов». Картина в якій відомий вірменський режисер Серж Аведікян зіграє роль Параджанова охопить 25 років життя знаменитого творця. Зйомки відбуваються в Україні, Франції, Грузії, Вірменії і Нідерландах. У січні цього року німецько-французький телеканал «Arte France Cinema» став копродюсером картини, до створення якої від України долучилася кіностудія «Інтерфільм».

Одним із помітних явищ в Україні минулого року стало проведення пітчинг-сесій, за результатами яких Державна агенція з питань кіно обрала 37 проектів кінокартин, виробництво яких буде підтримано державою. Серед переможців нові картини Кіри Муратової, Олексія Германа-мол і ін.. Минулого року між переможцями було поділено близько 70 млн. гривень. Абсолютно безпристрасним пітчинг не виявився, адже декотрі члени журі були зацікавлені у просуванні проектів до яких мали опосередковане відношення. Наприклад режисер Володимир Тихий, відомий за короткометражним альманахом «Мудаки: Арабески» був членом експертної комісії і також був представлений як співрежисер проекту альманаху «Україна, goodbye!», який потрапив у фінальний список переможців. Та в будь-якому випадку за справедливим «розподілом слонів» пильним оком слідкувала пані Катерина Копилова, яка завіряла представників ЗМІ, що члени експертної комісії порядні і об’єктивні люди. Тим часом Олексій Герман-мол. ще під час «Молодості» представив проект свого нового фільму «Під електричними хмарами», який буде складатись із новел і частина зйомок буде відбуватись на території України. Зовсім нещодавно Кіра Муратова завершила зйомку свого останнього фільму «Кінопроби. Однокурсники», продюсером якої є Олег Кохан із «SOTA Cinema Group», який і виборов для цієї роботи можливість отримання фінансової допомоги з боку держави.

Тим часом серед усіх відзнятих картину у минулому році від України не знайшлося роботи, яка могла б позмагатись за статуетку «Оскар». Серед претендентів, а це романтичний фільм за участю співачки Лілу «Любов і крапка», нестандартний фільм Олександра Шапіро «Дніпро», збірка кіноновел «Аня, "Волга", рок-н-рол», та найбільш реальний претендент – фільм про Чорнобиль «У суботу» - жодна стрічка не відповідала вимогам американської академії. Серед усіх технічних параметрів українські картини не відповідають голлівудським стандартам і по причині відсутності широкого прокату на території нашої держави. По традиції, яка виникла у 2003 році, через кожні 3 роки Україна презентує американським кіноакадемікам стрічку: спочатку це був «Мамай» Олеся Саніна, у 2006 р. – «Аврора» Оксани Байрак, а у 2009 р. – «Ілюзія страху» Олександра Кірієнка. Як пообіцяли члени оскарівського комітету у 2012 р. вони очікують на розгляд 5-7 достойних картин, що швидше за все призведе до успішного відбору українського фільму на «Оскар».

У другій половині 2011 року на третьому Київському кінофестивалі була презентована стрічка «ТойХтоПройшовКрізьВогонь» Михайла Іллєнка знята за 16 млн. грн. Її бюджет був складений із державних і спонсорських коштів, а зйомки стрічки розпочались ще у 2007 році. Найголовнішим успіхом даної роботи можна вважати бурхливу промо-кампанію створену у ЗМІ. Автори позиціонують дану стрічку як перший великий успіх відродженого українського кіно, з чим можна погодитись, лише поглянувши на цей фільм закриваючі очі на його сюжетні і виконавські недоліки. Фільм, як ми сьогодні бачимо у порівнянні з іншими українськими стрічками має досить успішну прокатну долю, що звичайно згодом може призвести до вироблення певного інтересу громадян до кіно знятого в Україні. Хоча абсолютно зрозуміло, що кошти виділені державою на фільм Іллєнка могли б бути розподілені і на менш затратні проекти молодих кінематографістів у яких усе попереду, і які в дійсності будуть піднімати з колін українську кіноіндустрію.

Ще однією знаковою прем’єрою стала презентація на “Молодості» соціальної стрічки «Гамер» знятої за 20 тис. $ на фотоапарат із непрофесійними акторами. Світова прем’єра стрічки відбулась в рамках програми «Світле майбутнє» на Роттердамському фестивалі, який завершився 5 лютого. «Гамер» - це підліткова драма про юнака, який втікає від реальності у світ комп’ютерних ігор. Якщо співвіднести малобюджетний «Гамер» і наприклад фільм Іллєнка можна помітити, що різниця полягає лише у кількості глядачів і якості картинки. Малобюджетне напіваматорське кіно на кшталт «Гамера» приречене на фестивальне забуття, хоча це і є абсолютним показником якості даного проекту. А ось фільм Іллєнка приречений залишитись ще одним грандіозним кіноекспериментом новітньої української історії. Не зрозумілою є політика державних структур, які напевне розуміючи неможливість окупити витрати на зйомки стрічки Іллєнка вклали у цей проект 10 млн. гривень. А наразі стає зрозуміло, що фільм окрім широкого прокату в Україні не буде приймати участь в боротьбі за призи на Берлінському фестивалі залишаючись презентованим там лише на стенді. То чи можна вважати доцільними витрати коштів з казни на фільм, який не зможе окупитись і не отримає міжнародного визнання?

Відповіді на це і інші запитання нам надасть новий кінематографічний рік, в якому українська кіноіндустрія буде знову наполегливо боротися за місце під сонцем.

Максим Івануха

mivanukha 09 лютого 2012


Ім’я:
24 липня 2021
Ваш коментар

популярні новини


Каннський кінофестиваль-2021: переможці Каннський кінофестиваль-2021: переможці

У Каннах роздали нагороди.

17 липня 2021 0 1488
Джон Сіна у трейлері комедії «Друзі по відпустці» Джон Сіна у трейлері комедії «Друзі по відпустці»

Зірка «Форсажу 9» йде у відрив.

22 липня 2021 0 360
Національно-міжнародний Національно-міжнародний

Відбулася перша прес-конференція 12-го Одеського МКФ

22 липня 2021 0 318
«Дюна» Дені Вільньова. Новий трейлер «Дюна» Дені Вільньова. Новий трейлер

Прем’єра – восени.

24 липня 2021 0 146
Меган Фокс у трейлері трилера «У пастці» Меган Фокс у трейлері трилера «У пастці»

«Доки смерть не розлучить...»

17 липня 2021 0 973