Вшанування пам’яті Маестро
Рецензія на фільм: Три кольори: Синій
Завдяки ретроспективному показу фільмів за участю Жульєт Бінош ми маємо змогу згадати перший фільм легендарної «кольорової трилогії» польського режисера Кшиштофа Кєсльовського.
Фільм задумувався в рамках святкування 200-річчя великої французької революції і мав стати розшифровкою символів, які уособлюють кольори французького національного прапору. Кєсльовський старанно зберіг первинну ідею, але пішов дальше: де-факто він перетворив трилогію на гімн всьому європейському союзу, який у ті часи переживав своєрідний ренесанс. Та ще й вразив глядачів своєю власною інтерпретацією кольорової гамми, перефокусувавши глобальні соціально-політичні ідеї у сферу інтимних людських стосунків. Вийшло просто геніально.
Кожна серія виконана у окремій колірній гаммі, яка відповідає «своїй» частині трилогії: блакитний, білий, червоний. Четвертим кольором, який став фоновим і водночас об’єднавчим для всіх трьох полотен, режисер поставив колір любові.
Перший колір - синій, або блакитний. Колір, який так добре знайомий громадянам нашої неньки України. Колір свободи. Що вкладаєте особисто ви у це поняття? Що готові віддати, щоб почувати себе вільним? Що дає любов: залежність чи свободу? І чи можна бути абсолютно вільним у цьому житті?
Перед тим, як приступати до створення «Трьох кольорів», Кєсльовський вже мав за плечима «Декалог», який приніс режисеру ім’я в європейських кінематографічних колах. Кєсльовський прийшов у художнє кіно із документалістики, перенісши звідти свій неповторний стиль. Надзвичайна увага до деталей, титанічна віддача роботі і чесність – ось рецепти успіху Кшиштофа на думку його колег по режисерській кухні. Кєсльовський, поряд із Анжеєм Вайдою, став обличчям спочатку нового польського кіно, а згодом і візиткою всього європейського кінематографу кінця минулого століття.
Навряд чи вдалося б досягнути такого успіху без серйозної допомоги колективу професіоналів. Команди, з якою Кшиштоф тісно працював другу половину свого кінематографічного життя. Команди Професіоналів і Митців. Музику до всієї трилогії створив Збігнєв Прайснер, який працював майже над всіма фільмами Кєсльовського, а після його смерті написав реквієм для свого друга. За камеру у всіх трьох частинах сідали різні люди. Для Славоміра Ідзяка і Пьотра Собочинського трилогія стала міжнародним визнанням і стартом голлівудської кар’єри. Ну і чи не найкращий екуменістичний тандем сценаристів в історії світового кіно (Кєсльовський, Пєсєвіч і Холанд). Великий поклін за те, що Кшиштоф Пєсєвіч продовжив справу свого друга і після його смерті. За його безпосередньої участі побачив світ сценарій до трилогії «Рай/Пекло/Надія», який ще за життя розпочав писати Кєсльовський.
Завдяки злагодженій роботі цих професіоналів Кєсльовському в «Синьому» вдалося досягти вражаючого ефекту: музика і камера поряд із акторами виступають в фільмі повноправними дійовими особами, яких режисер, тусуючи, почергово виводить на передній план і постійно переплітає між собою в довільних комбінаціях. Ну і про головну героїню не можна промовчати. Можливо, не найвидатніша роль у кар’єрі Жульєт Бінош, але зіграно просто шикарно. Заслужений Сезар, приз Венеціанського фестивалю і номінація на Золотий Глобус. Раз вже зайшла мова про нагороди, то варто згадати, що всі три фільми поїздили головними європейськими фестивалями (Венеція/Берлін/Канни), всі отримали нагороди, а «Червоний» навіть висувався в ключових номінаціях на Оскар, в тому числі і за режисуру. Доволі унікальне явище, як для неангломовного фільму. І хоч нагороди не отримав, сам режисер в інтерв’ю неодноразово зізнавався, що саме останній колір вдався йому найбільше.
Фільм демонструється в кінотеатрі «Київ» мовою оригіналу із українськими субтитрами. Доволі сприйнятливий формат в даному випадку, оскільки "Синій" не перевантажений діалогами. Гадаю, кіномани зі стажем з задоволенням згадають це полотно, ну а для молодшого покоління фільм може стати непоганою нагодою відкрити для себе одного із найвидатніших режисерів минулого століття.
Мистецтво у своєму чистому вигляді. Великий фільм Видатної Людини.
Бажаю приємного перегляду!
P.S. Шкода, що фільм демонструватиметься лише 2 дні.
Тарас 18 квітня 2010