Тарас і Пустеля


Рецензія на фільм: Тарас. Повернення
Фільм Тарас. Повернення

Образ, творчість, подвиг Кобзаря – мабуть, один з найважливіших для кожного українця, ба більше – його діяльність як борця проти важких, нестерпних утисків широких трудових верств населення та інтелігенції, стала інтернаціональною, надихаючою до боротьби. До висвітлення постаті Шевченка у творах самих різних видів мистецтва звертались як митці, так і численні ремісники від мистецтва… Зараз ми поговоримо про стрічку режисера Олександра Денисенка «Тарас. Повернення» - яка стала черговим кіновтіленням Тараса Шевченка; нагадаю, що однією з класичних звертань до біографії є стрічка Ігоря Савченка 1951 року «Тарас Шевченко». Перегляд та ознайомлення бажаючим з новим прочитання стало можливим і унікальним за сприяння Національного музею Тараса Шевченка, – адже будучи покладеною «на полку» в готовому вигляді в 2017, картина не розпочала ані фестивального життя, ані не знайшла прокатника.

…Фільм оповідає про останні дні заслання на Мангистау (Казахстан) - письменник вже чекає підписане помилування, проте ряд офіцерів форту і співробітник «охранки» хочуть, щоб Тарас Григорович фізично не пережив ці дні, не повернувся до Петербургу. Капітан форту Іраклiй Ускова, його дружина – Агата, діти подружжя, – бажають бранцю добра; перший зупиняє донос, бере до свого маєтку, проте Шевченко йде у сувору казахську пустелю. Там починається його подорож – фізична і духовна, а порятунок – все ще такий далекий…

«Тарас. Повернення» одночасно показує нам ані «хрестоматійний», ані «модерновий» образ Кобзаря; він – це образ мандрівника в сюрреалістичному мареві пустелі. Її небезпеки і аскетизм краща за приязнь коменданта, його доброзичливу оселю, тим більш краща за муштру казарми, за жахливе споглядання страти через шпіцрутени… Тут зустрічає дівчину-казашку, самих казахів, що боряться з експансією Російської імперії, їде шляхом марива та ворожіння – і відчуває, як стає – вільним…

Загалом, мабуть не багато українських стрічок «програмно-патріотичного» напряму можуть похвалитись відсутністю театральності – де актори не дивляться в кадр, вичитуючи з ідеальною дикцією текст. Це стрічка-імпровізація, де головний герой чимось схожий на філософський образ з картини Івана Крамського «Христос в пустелі» - образ людини, що в безлюдному, безпредметному середовищі, ввібрала усі шукання світу – в намаганні знайти істину. При цьому з зовнішнього боку сюжет досить продуманий – проте дві кульмінаційні центральні сцени, розв‘язані досить таки не досить логічно. Можливо, тому що автор виводив протистояння не по лінії, скажімо, класової боротьби (як би це не звучало зараз), а по акцентованому протистоянні Російської Імперії з іншими народами – поляками, українцями, казахами (власне, тому сценарій і пролежав за словами режисера до 2016)… Так само чисто прагматично дивує бажання героя робити наперекір людям, що задля його порятунку поставили на карту і посади, як офіцер-поляк Мостовський, і благополуччя, і родину, як комендант Усков… Слід відзначити досить якісні натурні зйомки – від Косого Капоніру в Києві, до Казахстану – а також роботу з костюмами і музикою.

Гра акторів. Звісно, виконавець головної ролі, актор театру і кіно, художник, Борис Орлов, тут досяг значних творчих вершин. Довгі години гриму, спеціальні сеанси гоління, сам акторський талант дозволили розкрити дві іпостасі, що жили в одній людині – плотську і духовну, яку не змогли зламати карцер і муштра… Інші образи стрічки – розкривають як жахливі форми деспотії, так і протесту, хоча в них автор часто переходить тонку межу до гротеску…

Як висновок. «Тарас. Повернення» не можна назвати популярним прокатним, тим більш біографічним, кіно, хоч чисто формально можна включити до програм кінотеатрів. Проте в контексті Шевченка як живої людини, без ореолу ідеалізації, що змушує страждати не тільки себе, а і люблячих людей – стрічка могла стати майже обов‘язковою, хто хоче присвятити своє життя вивченню і популяризації образа Кобзаря…

0
Like

Ім’я:
11 серпня 2020
Ваш коментар

Інші рецензії автора


Наивность и мир Наивность и мир

Ночной гостиничный клерк Барт Бромли — очень умный юноша-аутист. Он использует скрытые камеры наблюдения для записи гостей, чтобы...

06 серпня 2020
История одного /транспорта/ История одного /транспорта/

военная  драма посвящённая североатлантическим конвоям и их охранению в самый драматичный период Битвы за Атлантику. В...

15 липня 2020
Бесконечность превратностей судьбы Бесконечность превратностей судьбы

В мире миллиарды людей, и у каждого своя уникальная, непохожая ни на какую другую история. Это что-то хорошее или наоборот что-то...

27 травня 2020
Разноцветные сказки Разноцветные сказки

Через четыре года после событий фильма «Тролли» главные герои Розочка и Цветан обнаруживают, что они являются представителями...

26 квітня 2020
Под колпаком Под колпаком

 научно-фантастический фильм, снятый совместно режиссёром Лорканом Финнеганом, по рассказу Финнегана и Гаррета Шенли.

10 квітня 2020