Ніж у воді
Шедевр саспенсу №2
Оригінальна назва – Noz w wodzie
Режиссер – Роман Поланский
Автори сценарію – Єжі Сколімовський, Якуб Голдберг, Роман Поланський
Оператор – Єжі Ліпман
Музика – Кшиштоф Комеда
Монтаж – Галіна Пругар
Виконавці головних ролей: Леон Нємчик (Анджей), Іоланда Умецька (Кристина), Зігмунт Малановіч (молодий чоловік).
Польща, 1962, чорно-білий, 94 хвилини
Тема: Анджей, успішний спортивний журналіст, їде зі своєю дружиною Кристиною на Мазурські озера, щоб провести уїк-енд на своїй яхті. Дорогою вони зустрічають молодого чоловіка, який мандрує автостопом, і запрошують його з собою. Поступово їхні стосунки псуються, адже поява молодого чоловіка викривають приховані недоліки у подружніх стосунках. В кадрі все частіше з’являється ніж, між чоловіками виникає сутичка і один з них опиняється у воді…
Поланський, закоханий в Мазурію, дуже хотів зняти свій перший повнометражний фільм саме тут. Завдяки Кшиштофу Комеді він знайомиться з Єжі сколімовським, спільно з яким він і напише перший варіант сценарію «Ножа у воді»: він сам займеться сюжетом, а Сколімовський – діалогами. Завдяки аналітичному розуму свого нового приятеля Поланському вдасться позбавити свій сценарій від заїкання і сконцентрувати дію в 24 годинах. Але перший варіант сценарію буде заветовано комісією міністерства культури, адже він не відповідав тодішнім нормам. І правда: Поланський сконцентрував увагу на тих, кого він називав «соціалістичними буржуями», які занадто занепокоєні своїм матеріальним комфортом – холодильниками, телевізорами, машинами, яхтами. Проект «зависає» на 2 роки, протягом яких Поланський зніме 2 короткометражних фільми. Коли влада змінює свою думку про проект, Поланський починає пошук акторів, а точніше акторки: кандидатури на чоловічі ролі не викликали у нього сумніві, але йому була потрібна молода жінка, яка не притягує уваги у повсякденних обставинах, але від якої неможливо відвести очей, коли вона в бікіні. Іоланду Умецьку Поланський знаходить в одному з варшавських басейнів і в серпні 1962 року приступає до зйомок свого повнометражного дебюту.
Знімаючи цей фільм, Роман Поланський демонструє неабияку майстерність: в його розпорядженні лише 3 актори, велетенське озеро, яхта та ніж. Уже в цьому фільмі Поланський торкається своїх улюблених тем: абсурдності ситуації, в якій опиняється головний герой, його приниженість і закладена в кожній людині агресія.
Як писав відомий російський критик Міхаіл Трофіменков, «дебютант Поланський проявив безпрецедентне, майже хічкоківське вміння нагнітати тривожне очікування, але, прибравши кримінальну складову, зняв свою першу, віртуозну, збочену і позачасову притчу про звіра, який таїться в людині».
Алексей Першко 23 серпня 2011