Комерціалізатор кіно
Леон Гомон. Частина 1
В тому, що кіно – розвага, серед сьогоднішніх глядачів мало хто сумнівається. Але на початку кінематографу це було зрозуміло не всім. Навіть винахідникам кіно братам Люмьєр. Але все там же, у Франції, знайшлася людина, яка чи не першою усвідомила неймовірні комерційні можливості кіно. Звали її Леон Гомон.
Гомон, який народився в Парижі 1864 року, майстерно оволодів механізмом кіновиробництва, що він якнайкраще задовольняв як його особисті інтереси, так і запити публіки.
Гомон не був винахідником, як брати Люмьєр, чи постановником, як Жорж Мельєс, але лише далекоглядним комерсантом, який спромігся оточити себе артистичною командою, яка не мала собі рівних, створити образ компанії, який символізується знаменитою маргариткою, що вона конкурує з галльським півнем «Пате».
Фортуна не завжди була схильна до Гомона, особливо в період зародження звукового кіно, хоча саме він був передвісником цієї епохи.
Починав Гомон з торгівлі оптичним обладнанням, а потім зайнявся виробництвом та експлуатацією кіноапаратури, створивши товариство «Гомон і Ко.» з початковим капіталом в 200 000 франків.
В той час, коли Луї Люмьєр святкував тріумф зі своїм «кінематографом», Гомон вивчав комерційні можливості «хронофотографу» - апарату, створеного Жоржем Демені. Зусиллями Гомона цей апарат дав можливість зйомок з одночасним записом звуку на восковий валик. Як комерсант Леон Гомон був в першу чергу стурбований рентабельністю свого продукту, то ж спочатку Гомон випускає в обіг недорогий портативний «хроно» - апарат, який поєднував в собі можливості як кінознімальні, так і кінопроекційні. Апаратура ця свого часу створила сенсацію. 1903 року Гомон демонструє власне «живе зображення» у Французькому товаристві фотографії, а також організовує кілька фото вистав, синхронізованих за методом Демені.
Окрім звуку в кінор, Гомон проявляв інтерес і до кольору. За «хронофоном» - попередником звукового кінематографу – з'явився 1912 року хронохром – передвісник кольорового кіно (система Каміля Лемуана на основі накладання кадрів). І хоча ці доволі довершені для того часу апарати так і залишилися на стадії експерименту, заперечувати їх вплив на історію розвитку кінематографу важко. Окрім кіно, Леон Гомон приймав участь і в удосконаленні фототехніки – касет, рентгенівського апарату, хромоскопу, пристрою для панорамної зйомки, стереоекрану.
Алексей Першко 1 червня 2011