Кращий кінофестиваль світу
Венеція обходить Канни
Розпочатий 29 серпня в Венеції міжнародний кінофестиваль примітний не тільки тим, що він є ювілейним, 75-м, а й тим, що на думку багатьох авторитетних експертів в цьому році артистичному директору Венеції Альберто Барбері вдалося зібрати неймовірно сильну програму, яка перевершує офіційну селекцію Каннського фестивалю.
Так, фестиваль відкрила нова стрічка Дамьена Шазелля «Перша людина», яка, крім участі в конкурсі Венеції, напевно в цьому році буде претендувати на «Оскара» в декількох категоріях. Крім того, вже в найближчі дні в конкурсі найстарішого фестивалю світу будуть показані такі очікувані стрічки як напів-біографічна стрічка знаменитого мексиканця Альфонсо Куарона «Рим», знята в чорно-білій гамі, нова стрічка грека Йоргоса Лантімоса «Фаворитка», ремейк голлівудської класики 1937 року «Зірка народилася», в якому головні ролі виконали Леді Гага і Бредлі Купер (для нього ця стрічка є ще й режисерським дебютом), перший англомовний фільм видатного французького режисера Жака Одіара «Брати Сістерс», в якому Хоакін Фенікс і Джон С. Рейллі грають знаменитих вбивць.
Але Альберто Барбера не тільки пожинає лаври за кращу програму серед всіх найавторитетніших фестивалів світу останніх років, але і витримує шквал критики за те, що в конкурсі Венеції всього одна стрічка, знята режисером-жінкою - це «Соловей» австралійки Дженніфер Кент. Всього ж у всіх програмах 75-го Венеціанського кінофестивалю фільми, зняті жінками, становлять близько 20 відсотків від загального числа учасників. У чому звинувачують Барберу не зовсім зрозуміло, адже і серед поданих на участь у Венеції заявок «жіночих» фільмів було теж 20 відсотків.
Проте, знаменитий режисер Гільєрмо дель Торо, переможець минулого Венеції з «Формою води» і президент головного журі цьогорічного фестивалю, на прес-конференції відкриття заявив наступне: «Я думаю, що співвідношення між« чоловічими »і жіночими» фільмами у 2020- му році має скласти 50х50. І буде ще краще, якщо це трапиться вже в 2019-му ».
Там же президент Венеціанської Бієнале, в структуру якої входить кінофестиваль, Паоло Баратта заявив, що постійно стежив за тим, щоб процес відбору фільмів не був упередженим, і що він «проти ідеї, що квоти можуть вирішити проблеми кінофестивалів».
Автором плаката 75-го Венеціанського кінофестивалю є знаменитий італійський художник-ілюстратор Лоренцо Маттотті, який знаменитий своїми обкладинками для американського журналу The New Yorker.
Від Каннського фестивалю цього року Венеціанський відрізняється не тільки більш високою якістю програм, а й тим, що не відмовився від співпраці з Netflix. В офіційній селекції Венеції є 6 фільмів, вироблених за участю цієї найбільшої світової стрімінговой платформи, серед яких «Рим» Куарона, новий вестерн братів Коен «Балада про Бастера Скраггса» і стрічка Орсона Уеллса «Інша сторона вітру», яка була не завершена режисером. Нагадаємо, що дирекція Каннського фестивалю відмовилася в цьому році від співпраці з Netflix після того, як ця компанія не змогла гарантувати реліз своїх фільмів у французьких кінотеатрах. Коли Гільєрмо дель Торо запитали на прес-конференції, що він думає з цього приводу, він відповів, що журі під його керівництвом буде оцінювати фільми виключно виходячи з того, що «існує на прямокутнику екрана». На питання про те, чи немає ризику, що журі буде більш прихильним до фільму земляка президента журі (мова в черговий раз про «Рим» Альфонсо Куарона), дель Торо сказав: «Я не диктатор журі, а всього лише його президент!»
Переможці 75-го Венеціанського міжнародного кінофестивалю стануть відомі 8 вересня 2018 го року.
Алексей Першко 30 серпня 2018