Фільм Ґарфілд у кіно 2024

Молодість-44: Почати з льоху


Молодість-44: Почати з льоху
У будь-кого явища є як мінімум дві сторони: офіційно-парадна та її спід, щоденно-робочий, який, і є його справжньою суттю. Ця теза абсолютно справедлива і по відношенню до таких публічних заходів, як кінофестивалі. Цього разу нам здалося більш цікавим відкрити 44-1 Київський Міжнародний кінофестиваль «Молодість» не з червоної доріжки та офіційної церемонії з роздачою перших призів (про це напишуть і без нас), а одразу з його робочих буднів. Відкриття це виявилося вельми неочікуваним та парадоксальним, але за цими парадоксальністю і неочікуваністю проглядається свідома (хотілось б вірити) концептуальна задумка програматорів фестивалю. І парадоксальність ця полягає на тому, що 44-та «Молодість» почалася в підвалі.
Справа в тому, що першим фільмом фестивалю, запропонованим на суд професійної (нехай і дуже малочисельної в той відносно ранній суботній ранок) публіки, став документальний фільм австрійця Ульріха Зайдля «В підвалі», який рік тому відвідав Київ і представив публіці свою монументальну трилогію «Рай» та однойменну виставку в Мистецькому Арсеналі.
«В підвалі» - повернення Зайдля до жанру документалістики, який і приніс йому світову відомість, після згаданої трилогії. Для кращого розуміння стрічки варто знати, що підвал (на думку самого режисера, якому не довіряти в цьому питанні немає жодних підстав) для австрійців – це місце, де вони іноді проводять більше часу, ніж у вітальнях та спальнях власних домівок, місце, де вони проводять свій вільний час, місце, що є віддзеркаленням їхніх особистостей: їхніх захоплень, пристрастей та мар. Структура стрічки проста, як кути тих будинків, в яких ці підвали знаходяться: ми бачимо низку героїв, які розповідають – і демонструють – нам свої підвали. Один з персонажів володіє тиром, в якому він співає улюблені оперні арії і дискутує з відвідувачами про расизм та іслам; інший віддається нестримному (вродженому) пияцтву в колі друзів по духовому оркестру та манекенів в есесівській формі, але більшість персонажів використовують свої підвали для сексуальних втіх, до того ж переважно девіантного характеру (садомазохізм у всіх його проявах і таке інше). А авторське послання стрічки міститься в першій її сцені (мужчина прискіпливо спостерігає за такою гігантського удава на нещасного білого хом’ячка і в сцені останній (оголена жінка намагається вмоститися в маленькій клітці з садомазохістського арсеналу). З одного боку, ми бачимо безпристрасного вуайєриста, з іншого ж – жертву, яка опустилася і не здатна вирватися з сітей, які її оплутали. То ж стрічка Зайдля – це і страшнувата картинка сучасного австрійського суспільства (уявляється, що в цій його іпостасі вона буде вельми корисною сучасному українцю для усвідомлення, що у Європи є тільки блискучий рекламний фасад), і потужна метафора, яка перетворює підвал в місце, де чаїться пітьма, різноманітні страхи та прірви, які криються в людині.
І якщо показу сексуальних девіацій у фільмі Зайдля присвячено близько 50 відсотків екранного часу, то дослідженню людської сексуальності в режисерській версії «Німфоманки» Ларса фон Тріра віддано весь екранний простір. Безумовно, ці стрічки різняться вельми відчутно – і жанрово, і манерою розповіді, і самим підходом до дослідження людських сексуальних прірв – але в самому співположенні їх в рамках першого дня «Молодості» вбачається умисел її організаторів, який – можливо – віддзеркалює їхні власні уподобання та настрої. В цьому ще більше переконує і те, що ї другий день для акредитованої на фестивалі преси почався зі стрічки «Все ламається» шведського режисера(-ки) на ім’я Естер мартін Бергсмарк (є певні труднощі з визначення його статевої приналежності), присвяченій історії пристрасного кохання хлопця-гетеросексуала Андреаса та андрогіна Себастіана та самовизначення останнього… То що ж це: гра випадковостей чи все ж умисел? Чи погляд (нехай і суб’єктивний) на стан сучасного світового кіно? Якщо вірне останнє, то метафоричний підвал Зайдля ще похмуріший, ніж здавалося.
Алексей Першко 26 жовтня 2014


Avatar
Ім'я:
22 травня 2024

популярні статті


Перехід в просторі і часі (фестиваль Sunny Bunny) Перехід в просторі і часі (фестиваль Sunny Bunny)

(стрічка Crossing, фестиваль Sunny Bunny)

22 квітня 2024 3444
Відблиски сонячного зайчика (фестиваль Sunny Bunny) Відблиски сонячного зайчика (фестиваль Sunny Bunny)

фестиваль Sunny Bunny

25 квітня 2024 3373
Що у кіно? Прем'єри тижня (25 квітня - 1 травня) Що у кіно? Прем'єри тижня (25 квітня - 1 травня)

Екшн з Ґослінґом і Блант, українська комедія, японське аніме, а також мелодрама і жахи.

24 квітня 2024 1005
Що у кіно? Прем'єри тижня (2 травня - 8 травня) Що у кіно? Прем'єри тижня (2 травня - 8 травня)

Любовний трикутник Зендеї, українські документалки та інші новинки прокату.

1 травня 2024 775