Фільм Уявні друзі 2024

Німе повернення. День перший.


 Німе повернення. День перший.
 Три повновагих кіносеанси незаперечною класики німого кінематографа протягом трьох днів в супроводі спеціально створеної і вживу виконаної різножанрової музики! І нехай глядача не вводить в оману вельми загадковий підзаголовок проведеного Центром Довженка 8-го фестивалю німих Ночей - «Повернення». Насправді подібного фестивалю (за масштабністю і показності) в Києві ще не було!
 
Підземка (Underground, 1928), Великобританія, реж. Ентоні Асквітт
Син прем'єр-міністра Великобританії, англійський режисер Ентоні Асквітт, що отримав відносну популярність вже в звукову еру - завжди досить довільно обходився з жанрами, а в своєму другому повнометражному фільмі «Підземка» і взагалі, як видається, дозволив собі «погратися». На початку фільму познайомивши учасників свого майбутнього любовного трикутника в комічно-клаустрофобічному, вируючому, немов мурашник і переповненому різноманітними диваками світі лондонської підземки, режисер потім надовго виводить тріо на поверхню, щоб розіграти класичну мелодраму зі столичного «робочого середовища» з усіма належними фабульними поворотами і іронічним перебором екзальтованих емоцій, настільки яскраво відображених на густо загримованих обличчях акторів німого періоду. Мелодрама з волі творця, який явно не задовольняється нудними рамками жанру, раптом несподівано починає трансформуватися спочатку в легкий хоррор, а потім і динамічний трилер з вражаючою гонитвою по індустріальних локаціях і переконливими бійками, щоб в фіналі знайти належний хеппі-енд знову під землею - в вагоні метро.
Чудовий азербайджанський композитор Азер Гаджіаскерлі, що став відкриттям першої в Україні програми Envision Sound, підійшов до роботи над саундтреком з вражаючою старанністю і крайньою повагою до кіноматеріалу. Композитор слідкує буквально за кожним кадром і монтажним стиком - кожен герой фіксований своєю музичною темою, а драматургічна нитка картини супроводжується настільки точним, немов математично вивіреним музичним рядом, що саундтрек буквально «вростає» в зображення. Такт композитора жодного разу не дозволив досить суворій, майже мінімалістичний музиці стати домінантною над прекрасно реставруваним в 2009-му році зображенням, за що окреме спасибі об'єднаному квартету київських музикантів у складі Олександри Морозової, Дмитра Ареф'єва, Романа Ріпки і Дмитра Хорошуна.
 
Людина і мавпа (1930), УРСР, реж. Андрій Винницький та Юзеф Мурин
Один з перших радянських науково-популярних фільмів, згідно з початковим задумом, був покликаний наочно і дохідливо проілюструвати правильність дарвінівської теорії еволюції видів, а тому сценарно-чітко розбитий на 8 дидактичних глав. На початку демонструється якийсь абстрактний африканський ідилічно-дикий хаос - джунглі, змії, тубільці і, звичайно ж, мавпи в своєму «неорганізованому» просторі проживання. Але ось їх ловлять, замикають в ящики і доставляють в радянський Сухумський розплідник, який чимось одночасно нагадує і дитячий піонерський табір, і пенітенціарну установу часів тоталітаризму з науковим ухилом. Тепер життя приматів жорстко впорядковується розкладом і численними гратами, і глядачеві стає очевидно, що з даного поворотного моменту все їх раніше безглузде існування набуває сенсу - тепер вони не просто скачуть по деревах, а служать Науці з прицілом на далеке майбутнє. Вчені наглядачі (бездоганно-білі халати, корковий шолом, нехитрі вимірювальні прилади і неодмінні журнали записів експериментів) досліджують їх череп, мозок, скелет, порівнюють зародки і швидкість розвитку мавп’ячих дитинчат і людських немовлят, що для дохідливості ілюструється досить зрозумілої анімацією. І ось коли глядач із завмиранням серця чекає якогось тоталітарного наукового дива-перетворення в дусі булгаковського «Собачого серця», фільм несподівано втрачає ритм і опускається до рівня монотонного повторення примітивного досвіду з розряду «чи думають тварини?», а симпатичні піддослідні шимпанзе та гамадрили прирікаються на нескінченне добування смачного фрукта за допомогою запропонованих предметів. Нещасна ідея еволюції зазнає безвольний крах навіть в самому просторі фільму, фінал якого ніяк не акцентований і зім'ятий - кіно рятує не якась ідея, а, в даному випадку, неабиякий музичний ряд. Музиканти дуету Ptakh_Jung (Антон Дегтярьов і Володимир Бабушкін) пішли за розбитою на глави структурою фільму, створивши якусь багаточастинну пульсуючу конструкцію, що нагадує сучасний синтез німецької електроніки 70-80-х в дусі Клауса Шульце і Tangerine Dream з похмурими джаз-роковими пасажами того ж періоду . Електронна пульсація з зашитим всередину гитарно-барабанним саундом поступово нагнітає одночасно чаруючу і лякаючу атмосферу, додавши найнеобхідніший в даному випадку елемент тієї самої тоталітарно-чіткої організації в картину, що безпорадно втрачається ритм і самий сенс.
Текст: Сергій Локотко
Алексей Першко 29 червня 2018


Avatar
Ім'я:
11 травня 2024

популярні статті


Короткометражний сонячний зайчик (фестивальSunnyBunny) Короткометражний сонячний зайчик (фестивальSunnyBunny)

Короткометражний сонячний зайчик (фестиваль "Sunny Bunny")

21 квітня 2024 3156
 Фестиваль Sunny Bunny. Сонячний зайчик складних часів Фестиваль Sunny Bunny. Сонячний зайчик складних часів

Фестиваль Sunny Bunny у Києві. Сонячний зайчик у складні часи

20 квітня 2024 3151
Перехід в просторі і часі (фестиваль Sunny Bunny) Перехід в просторі і часі (фестиваль Sunny Bunny)

(стрічка Crossing, фестиваль Sunny Bunny)

22 квітня 2024 3092
Відблиски сонячного зайчика (фестиваль Sunny Bunny) Відблиски сонячного зайчика (фестиваль Sunny Bunny)

фестиваль Sunny Bunny

25 квітня 2024 3004