Огляд серіалу "Під куполом": "Lost" за Кінгом
«Під куполом» став однією з найбільш очікуваних теленовинок літнього сезону 2013 року. Це очікування подарувало старту серіалу приголомшливі для літнього сезону рейтинги - першу серію «Під куполом» у США подивилися більше 13 мільйонів глядачів.
Безумовно значна частина цих 13 мільйонів - віддані шанувальники Стівена Кінга, який ще в 2009 році випустив однойменний соціально-психологічний фантастичний роман. Для Кінга вихід у світ «Під куполом» став своєрідною перемогою над собою - письменник двічі намагався втілити на папері ідею про суспільство, замкнуте в одному просторі. Однак один з перших рукописів, «Канібали», Кінг в інтерв'ю тих часів назвав «найгіршим, що коли-небудь писав». І вже через 20 років повернувся до нього зі свіжими силами, створивши ще один бестселер.
У серіалу, як і у книги, була непроста доля - спочатку право на екранізацію придбав телеканал Showtime, але завважив проект надто витратним. У 2012 році права перекупив телеканал CBS, запланувавши до показу 13 серій. До цих пір невідомо чи стане перший сезон для «Купола» і останнім. Про це глядачі традиційно дізнаються після виходу 9-10 епізоду.
Відразу варто відзначити, що читачів оригінального твору очікує чимало сюрпризів. Звичайно, форсувати події в серіалі доводиться куди швидше і тристорінкового (= трихвилинного) опису смерті борсука, однієї з перших жертв Куполу, тут не буде. Як не буде і смерті самого борсука - замість нього пожертвували коровою (інші масштаби!).
Сюжет залишається колишнім - маленьке містечко Честер Мілл виявляється «під куполом»: жителі відокремлені від зовнішнього світу непроникним силовим куполом, який неможливо подолати ні по повітрю, ні по землі. У цих умовах замкнутості починають проявлятися героїчні якості одних, і низинні інстинкти інших. У центрі історії чоловік із загадковою професією Барбі (прізвисько, як уточнює персонаж), журналістка Джулія, чийого чоловіка примудрився вбити Барбі якраз перед появою Купола, офіцер поліції Лінда, кандидат у мери Великий Джим і його божевільний син.
Серіал вже на перших порах згладив кілька корінних «кінговських» аспектів - некрофілію замінили простим викраденням, Барбі із кухаря зробили загадковим убивцею (втім, в серіалі, як і в книзі, може пізніше спливти його загадкове минуле), а Великому Джиму відразу ж з легкістю віддали першість головного лиходія. У більшості своїй всі зміни сюжету абсолютно виправдані і піднімають «Під куполом» на той рівень, на якому художній твір може сподобатися не тільки шанувальникам Кінга (так, певно тільки його шанувальники могли звикнути до натуралізму, який часто-густо супроводжує дію роману).
Сама атмосфера «Купола» не надто наближає глядача до літературного першоджерела, і частково це нагадує змагання режисера Джека Бендера («Залишитися в живих», «Клан Сопрано», «Шпигунка») зі Стівеном Кінгом. З кінематографічного погляду це - абсолютно виправдане бажання творця створити самостійний твір. Але складно посперечатися з тим фактом, що Кінг більш чуйно створював свій Честер Мілл і кожного його жителя. Безумовно вирішальну роль буде грати те, чи зможе Бендер грамотно посіяти паніку і зібрати її плоди - чого варто очікувати ближче до кульмінації серіалу.
«Під куполом» зібрав не надто гучний, але разом з тим хороший акторський склад. Роль Барбі дісталася зірці іншого «міжсезонника», «Готель Бейтсів», Майку Фогелю, а рудоволосу репортершу випало грати зірці «Сутінків» Рашель Лефевр. Свій притулок в серіалі знайшла і Бріттані Робертсон, яка ненадовго пішла в тінь після провалу «Таємного кола», закритого телеканалом CW після неуспішного першого сезону. Тут актриса постає в дещо іншому амплуа, що не може не радувати, і, судячи з усього, на її персонажа у шоураннерів цікаві плани.
Візуально серіал не надто відрізняється від інших продуктів CBS («Менталіст», «CSI», «Мислити як злочинець»), але для свого сюжету оформлений відмінно - і художньо, і музично. Криваві сцени виглядають як в хорошому голлівудському кіно, але нічого наднового і оригінального - тверда четвірка за п'ятибальною шкалою.
Якщо з наступних серій драма в «Куполі» почне розвиватися динамічніше, це безумовно забезпечить «міжсезоннику» хороші рейтинги і навіть подарує надію на продовження наступного літа. З урахуванням того, що «Таємниці Хейвена», за основу яких було взято розповідь Кінга «Дитя Колорадо», пережили вже три сезони і чекають на четвертий - без прямого зв'язку з першоджерелом, то й «Під куполом» може піти цієї второваною стежкою.
Ну і може успіх серіалу знову зверне увагу продюсерів (і великого і малого екранів) на масштабний цикл Стівена Кінга «Темна вежа». Схрестимо пальці.